Sršeň obecná, Vosa obecná

Setkali jste se už někdy na své zahradě s vosami, či nepříjemnějšími sršni? Je možné, že i včely si vybraly vaše obydlí, nebo vaši zahradu, jako své působiště. Asi se ptáte jak se jich zbavit?

Včela medonosná

Včel se zbavovat nemusíte. Když nejsou podrážděné, nemají ve zvyku někoho bodnout. Včely ničím neškodí, ba naopak, jsou užitečné. Včely totiž opylují květy a vytváří med. Jsou různé druhy včel (včela medonosná, včela obecná....). Včely medonosné si dělají úly většinou v dutinách stromů, pod skalními převisy atd. Včely, které se nachází u Vás jsou včely obecné. Ty, na rozdíl od jiných druhů včel mají ve zvyku hnízdit v uzavřených, temných prostorech. Přes zimu všechny včely pochcípají a tak když se chcete zbavovat jejich hnízda, které může být velmi vzrostlé(okolo 6m), může to být někdy náročné.

Vosa obecná

Vosa obecná je nejhojnější evropský druh vosy. Vosy jsou vybaveny silným kusadlem a žihadlem. Vosy škodí především tím, že se živí ovocnou úrodou a tím ji ničí. Vosa je velká 10-19 mm. Vosy žijí ve stavbách, které si budují z papírové hmoty-vyrobené ze starého dřeva. Nemají rády světlo a tak občas hnízdí v zemi. V hnízdě se nachází až 2000 jedinců. Vosy narozdíl od včel v zimě přezimují. Vosí jed, který do vás vpustí svým žihadlem obsahuje tyto kyseliny:biogenní aminy, aminokyseliny, polipeptydy, enzymy). Tento jed je nebezpečný pouze pro alergiky.

Sršeň obecná

Sršeň obecná je největší evropský druh vosy. Sršně žijí ve společenstvech a uvádí se, že jedno společenstvo obsahuje, stejně jako u vos, až 2000 jedinců.Sršeň měří průměrně 23-35 mm. Zimu ze sršní přežívají jen královny. Sršně škodí stejným způsobem jako vosy, navíc když vás sršeň bodne, může to být i velmi nebezpečné. Má totiž silný jed. poznámka: Na stránce http://www.muenster.org/hornissenschutz/hornets.htm, se píše, že koeficient LD50 (množství jedu po, kterém živočich do, kterého je jed vpraven umírá - zpravidla laboratorní myš), je u sršně opravdu větší, tzn. méně toxický, než u včel. Na základě výzkumu pánů Kulike a Habermann je zřejmé, že LD50 se u sršně pohybuje v rozmezí od 10-90 mg/kg. Což je jak píší zhruba 1,7-15 x méně než u včel. V následující tabulce si můžete prohlédnout index LD50 u některých dalších hmyzích zástupců.

 

 

LD50 (mg/kg)

Reference

Apis mellifera

včela medonosná

2.8

Schmidt 1990

Dasymutilla klugii

mravenec

velvet ant

71

Schmidt et al. 1980

Polistes canadensis

vosa

2.4

Schmidt 1990

Vespula squamosa

vosa

3.5

Schmidt et al. 1980

Pogonomyrmex spp.1

mravenec

0.66

Schmidt 1990

P. maricopa mravenec 0.12 Schmidt et al. 1989

Jak se jich zbavit? Když se chcete zbavovat sršní, najměte si na to nejlépe nějakou firmu. Použijí na ně postřik, který prý zaručeně funguje. Mnoho rad a nápadů na hubení tohoto hmyzu jsem nenašel a tak prosím přispívejte vašemi zkušenostmi.

Sršeň versus kudlanka

Sršeň - Vespa mandarinia

žije v Asii a jedná se o nějvětší druh sršně - dorůstá velikosti 5,5 cm http://www.vespa-crabro.de/vespa-mandarinia.htm

Ochrana : 
rozdeleni: 
Živočišní škůdci

Komentáře

Proboha, co to tady čtu? Že včely na zimu \"pochcípají\", jednak ten výraz a navíc to není vůbec pravda, jelikož včala, jako jediná z blanokřídlého hmyzu, vytváří na zimu zásoby, naopak vosy stejně jako sršně na zimu hynou a přežívají jen oplodněné samičky, které na jaře vytvářejí další kolonii. Další všeobecně rozšířená pověra je o účinku sršního jedu a útočnosti těchto živočichů. Jed sršně obecné je několikanásobně slabší, než jed včely medonosné, navíc sršeň, stejně jako vosa svůj jed dávkuje, jelikož jej používá velmi často k hubení kořisti, takže vpravuje do těla jen malé množství jedu, které je nebezpečné jen pro alergiky, kterým hrozí anafylaktický šok. Jelikož se již 17 let zabývám včelařením, vím že včela medonosná je mnohem útočnější, než sršeň obecná. Sršeň obecná je navíc zapsána v červené knize ohrožených druhů, také díky takovým dezinformačním článkům jako je na vašem serveru.
jawareno@seznam.cz

Všechno je hezké, že je sršeň ohrožený druh. Ale mám chalupu v Krkonoších a teď po teplé zimě mně stále létají sršně na půdu z lesa. Možná, že už se mnou na chalupě bydlí. Za prvé jsem alergická na včelí a vosí bodnutí a co teď ten obrovský sršeň. Nevím jak je mám z baráku vyhnat. Ještě se jich bojím a pořád nemůžu lítat pro souseda,aby je vyhnal.Jana .

Sršně není třeba vyhánět i když jste alergik. Rovněž není třeba se jich bát. Jsou aktivnější navečer a stahují se ke světlu. Nedráždit - nedělat prudké pohyby, ohánět se hadrem nebo smetákem, poděšeně pobíhat. Při klidných pohybech nejsou vůbec útoční. Jsou daleko klidnější nežli vosy a včely. Mohu Vám říct, že já je mám na chatě na půdě již několik let a jejich počet kolísá od několika málo jedinců k velkému počtu a to podle toho, jak je pro ně rok příznivý. Opravdu přežívá vždy jen samička, takže chcete-li je "odstranit", není vhodné je jakkoli zabíjet ale počkat si na zimu. Všichni uhynou, kromě matky - ta přežije zimu. Já jsem natírala střechu v těsné blízkosti hnízda a nezaútočily na mě. Vždycky "vyšlou" zvěda, který jako vrtulník "rekonduskuje" terén a ze vzdálenosti asi 30-50 cm si mne prohlíží a přitom se třepotá a postává jako kolibřík. Nikdy na mne nezaútočili. Je to opravdu chráněný živočich. Přiznám se, že mám z toho legraci, jak se ostatní bojí a diví se, že jdou tak blízko k nim.

s pozdravem

Helena

Ahoj Helenko vas komentar se mi moc libil,myslim ze jste fajn žena.Miluji Vás.

s pozdravem Petr

Ještě jí chval. Paní před ní jasně píše, že je alergička, takže stačí, aby udělala špatný pohyb a dostane žihadlo. To by mohlo znamenat i její smrt.

Na sršně paní používejte postřik škodlivý včelám. Zabírá to i na ně.

Takže když je někdo alergik, tak mu stačí špatný pohyb a dostane žihadlo? Do doufám že se něživíš logikou ty chytráku

Bože, přečti si to po sobě a znovu to nenapíšeš. Co když sežereš krávu, tak tě za to mám zabít nebo co. Všechno v přírodě bylo symbioze a souladu dokud jsme nepřišli my a nezačali vtom dělat bordel tak mysli.

Paní Heleno, to je teda hezké, že se třepotá a postává jako kolibřík, ale paní to asi moc neuklidníi. :D Moje matka a bratr mají taky alergii a můžu říct, že jsou oba ''nadšení'' z toho, že je tu někde máme (bohužel jsme ještě neobjevili hnízdo, ale jakmile se tak stane, někoho zavoláme, aby jej zlikvidoval). Nejde o to, že jsou klidní a neútočí, ale ta svině si někde sedne, člověk si toho nevšimne, dá tam ruku a ten odporný hmyz mu dá žihadlo. A to už je pak člověk s alergií jednou nohou v nemocnici. Nehledě na to, že tu máme malé čerstvě narozené děcko... Navíc o užitečnosti sršně by se nechalo pochybovat s úspěchem. Jak je dobře známo, tak zabíjí včely. Já jsem pro jejich jednoznačné hubení.

Jinak jak si tu někdo z paneláku pochvaloval, že s nim žije v symbióze, páč od té doby nemá problémy s komáry, mouchami, nebo co to tam psal. No, vážený pane, já se radši nechám poštípat od komára nevědomky v noci a nechat se otravovat mouchou, než dostat bodnutí od sršně (navíc mě nikdy nebodl, takže nevím, zda nejsem alergický jako bratr či matka).

Že loví i včely, to je prostě potravní řetězec a příroda ví co dělá, ale zaujatost, předsudky a nevzdělanost lidí jako vy, páchají daleko větší škody.

souhlasím s tím,co jste napsal o včelách,i když se včelařstvím nezabyvám.Soused má na zahradě 40 včelstev,přibližně,a jsou neustále mými,,hosty,,.Včel se nebojím,pracuji,na zahrádce,i když se mu rojí.A le poslední dobou se vyskytují agresivnější včely,které na mě začínají útočit.Mám obavu o svou dceru,která je alergik,odmítá na zahradu chodit,MOHL BYSTE MI PORADIT,JAK SE NEVÍTANÝCH NÁVŠTĚVNÍKŮ ZBAVIT?Děkuji ninky

"Jak se nevitanych navstevniku zbavit." Vazena damo, na zahrade mate kvetiny a ti nevitaní navstevnici si za nekolik x let evoluce zvykli je opylovavat. Zadné vcely = zadne kvetiny. Zkuste ceduli s napisem vcelam vstup zakazan, soukromy pozemek apod. PS: Nevim proc by holka nemohla jit na zahradu, samy od sebe ji nenapadnou.

Ano, souhlasím s Vámi, viz můj příspěvek níže. Jsem sama alergik a asthmatik, ale se sršni mám ty nejlepší zkušenosti, zrovna tak jako zmije je užitečná - chce to jen správné zacházení a nechovat se jako "!poděs".

S pozdravem

Helena

Pokud se někdo chcete zbavit včel, tak to proboha nedělejte jako nedavno v televizi ten nešťastný pán co sousedovi spálil úly ( nevím jestli to byl on ). Tuto variantu odsuzuji, ale mám jinou. Ono totiž, včely mi nevadí do momentu než, mne začnou bodat a to jen proto, že soused má úly uprostřed vesnice a já zahradu vedle něj a nechce se mnou o tom bavit. Platím daně jako každý jiný a chci se za pěkného počasí pohybovat neomezeně na svém oploceném pozemku aniž by mne něco napadalo. Poradím návod, nebudu jmenovat, ale je to účinné. Dejte si do vyhledávače "postřiky " a pak už stačí jen hledat označení Vč1 ( včelám jedovatý ), aplikace na vlastním pozemku není trestná. Nikomu tím neničíte jeho majetek, jen se zbavíte agresorů.

Závěrem rada včelařům : Včely jsou užitečné, ale jen pokud nás nenapadají, proto si úly přesuňte k polím a lukám, kde mají potravy dost a nemusejí napadat nás.

Antonio Anonimus :-)

TAK TO ASI NE, DOPORUČUJU SI PŘEČÍST VYHLÁŠKU O VČELÁCH

Sry ale máš IQ tykve. To je fakt moc fér oni opyluj, dělaj med apod. Bez nich by si neměl žrádlo a tobě napadne jen je zabíjet magore.

Nejsem sice odborníkem na hmyz, ale o sršně jsem se trochu zajímal a z toho co jsem zjistil mohu říci že jejich jed a jeho množství je méně nebezpečný a má menší množství jedu než včela. Prosím informujte se na tuto skutečnost a opravte údaje, nebo alespoň uveďte zdroj informací ze kterých čerpáte.
S pozdravem,
Zdenek Stafovec

díky za upozornění, chyba je již opravena

Sršeň,jaká může být její maximalní velikost? I třeba královny. Můj názor je,že i více než 5,5cm. Pro srovnání 5,5cm měří tužková baterie.

nahoře jsem přidal odkaz a fotku pravděpodobně největšího druhu sršně, žijícího v Asii - píše se, že dorůstá této velikosti. Sršen obecná je menší okolo 25 to 35 mm (samice).

tak já tedy nevím, co to tady čtu.... sama nejsem alergik, pobodaly mne včely, pobodaly vosy, nooo, žádná hrůza, ale když mě před měsícem bodla sršeň, bylo to jakoby mi někdo vrazil nůž do ruky - bodla mě do předloktí - a za chvíli jsem ruku měla jako oteklou stehno! Protože jsme byli "mimo civilizaci", snděla jsem zyrtec, za dvě hoďky další a přikládala si led. Teprve za dva dny mi otok zmizel, tak to mi teda odborníci všichni vysvětlete.......... jo a ta sršeň měla aspoň čtyři cm a byla to sršeň, né žádná vosice nebo co. Jediný fakt je, že neútočila, dřepěla v závěsu, kde jsem ji vyrušila, takže nevím, jak moc je neškodná...

Mě osobně také sršeň píchla a neměl sem s tím žádný problém. To, o čem zde píšete nebylo ovšem způsobeno tím,že by měl sršeň v sobě mnoho jedu, ale tím, že je sršeň podstatně větší, tudíž má i větší žihadlo..

Tak to jsme na tom stejně. Včela, vosa nic, ale 2x jsem to schytal od sršně a po každe mi to opuchlo a bolelo to jak když kopne kůň.

 Pravda je, že pokaždé jsem na ně nějak nevědomky šáhnul, takže opravdu neútočí.

Mno ja muzu rict ze mne se srsne tedka ubydleli nad voknem a pokazdy mi vlitnou do pokoje a ze je tam moc rad nevidim tak proste kazdy vecer vezmu Raid placacku postrikam a zabiju toje celi !!!!

přátelé, já jsem si na jednoho sršně v polském národním parku Gory stolowe, nedaleko Náchoda, sedl. Byl to až dosud můj nejsilnější zážitek a to jsem už starej chlap - takhle nějak se museli cítit Němci, když běželi Napoleonův memoriál.
Jirka z Liberce

Jo mám z toho panický strach, je to spíš z vos ale to je jedno... je to z dětsví párkrát mě zákeřně popíchaly...ale tedka i když sem chlap jak hora .) tak když vidím něco žlutého pruhovaného vyvádím jak malé děcko. Asi je fakt že je to méne nebezpečné než vosa a včela...ale JAK SAKRA POZNÁM KDYŽ NA MĚ TAM MRCHA LETÍ JESLI JE ZROVNA NASRANÁ NEBO NE?
když jsou vklidu prej je stačí jen smést...ale co já vím co se ji honí v hlavě? takovýmu sršnovi hrábne a já pak budu chodit s opuchlou hubou...

To se pozná podle toho jak lítá. Když není nasranej, pomalu letí kolem a hledá asi co by sežral nebo tak něco, když je nasraný, tak bzučí intenzivněji a začne kolem tebe kroužit.

jinak sem si o tom přečet pár článků a asi bude pravda to že vosy a včely jsou větší svině a agresivnější.... ale zas nechcu bejt chytrej... no ale jako každopádně je nemusim... někde v lese at si bzučej ale někde daleko ode mne... jo a snad jediný přínos maj že žerou ty hajzly komáry... no to jsou svině uplně největší... člověk je neslyší... nevidí...a pak když usíná v noci ho ten pískot probudí
a nejen že se nevyspí a je zralý na Opavu, ještzě je doštípaný...

V článku se píše, že sršni škodí, ale ve skutečnosti jsou užitečné. Loví totiž komáry, mouchy a další podobný hmyz, kterého pochytají za jediný den velkou spoustu.

oni loví například také včely, tam už by se dalo o jejich užitečnosti diskutovat.

Uvědom si, co to je potravní řetězec. Po tvym komentáři by se dalo diskutovat o užitečnosti každýho všežravce včetně tebe.

Je to tak neboť vše co Bůh stvořil je dobré.

Musím přispět se svojí troškou do mlýna: Léta letoucí máme pod taškami na střeše vosy. Mohu říct, že dosud spolu žijeme ve vzájemné toleranci. Už minimálně 10 let obýváme společně náš dům v naprostém souladu. Opravdu se nic nestalo. Nicméně před několika týdny mne soused upozornil, že mám pod střechou i sršně. A opět: symbióza - neprosto spokojené soužití. Až do dneška. Rozhodli jsme se totiž pro výstavbu zimní zahrady, která nahradí nevyužívanou lodžii. Smlouva podepsána, záloha zaplacena. Pomalu a jistě se blíží den, kdy přijdou montéři a začnou nám to tu zkrášlovat. Bohužel, budou bourat, vrtat, štípat (a co já vím ještě), zrovna v místě odkud sršně vylétají. Takže padlo těžké rozhodnutí: musíme s nimi něco udělat. Vybavil jsem se patřičným včelařským oblečením (vč. kukly a rukavic), opatřil si zaručeně účinné insekticidy ve spreji, počkal až se setmí - a vyrazil na lodžii. Začal jsem stříkat do místa, odkud sršně vylétají, vystříkal 1,5 spreje - a nic se nedělo. Pro jistotu jsem obstříkl i druhou stranu lodžie. Po chvíli začaly zpod tašek vypadávat a zmírat kvanta vos. (V jakési knížce o našem hmyzu jsem četl, že kde sídlí sršně, vystrnadí vosy = BLBOST.) Vosy krásně padaly a bylo jich na desítky, ba stovky. Už jsem chtěl odejít, když tu se v (domělém) sršním hnízdě začaly startovat letecké motory. Takový kravál jsem u hmyzu ještě nezažil. Začal jsem tedy stříkat znovu do stejného místa a hukot sílil. Vystříkal jsem asi 4 spreje, když začaly vypadáva první sršně. Narozdíl od vos, které okamžitě padaly na zem a jen se svíjely, prováděly sršně notnou chvíli leteckou akrobacii, než padly. Svíjení trvalo strašně dlouho. A ačkoliv už jsou to 2 hodiny, jeden obzvlášť velký exemplář stále ještě BOJUJE. Klobou dolů! Za tu vitalitu, milé sršně, před vámi smekám. Vím, že kdyby jste měly příležitost, moc byste se se mnou nepáraly. Já se vám však hluboce omlouvám, že jsem takto narušil naše vzájemné soužití. (Teď jsem tam byl, ten macek se stále ještě hýbe...) Bohužel nebylo vyhnutí.
P.S. Tyto stránky jsem vlastně navštívil náhodou, neboť mi to teď nedá spát. Chtěl jsem se dozvědět, co jsou to ty sršně zač. Stejně ale vím asi pořád kulové... Dobrou noc!

Tak tomu se říká kvantová vražda!

Pro Helenu: REKOGNOSKOVAT - REKOGNOSKUJÍ - promiňte, ale může se hodit správný tvar.

Praha, sídliště, panelák, 5.patro, obývací pokoj, 30.září 2007, 21.00
sršeň, 4 cm létá okolo lustru, všeobecná obava a strach kam zaleze,
postřik, usedne a nemůže létat ihned, ale hyne až za 15 minut !!

Oprav data, bylo to 30.září, tedy včera večer

jasně, opraveno - toho 1. října by bylo dost matoucí :-]

Nechtela bych je pottkat, brrrr

Ja jím ríkám Messerschmit.No ale muzu vam dat radu.Kdyz vam lita kolem lustru,dva striky primo na nej pripravkem Raid a je kaput.Odskouseno a funguje na 100%.

raid je dobrej,ale ta mastnota co po něm zůstane. moje rada: umýt mýdlovou vodou a vymalovat. opravdu levná záležitost.

Chápu paní nebo slečnu Helenu, že pokud sršně nedráždí, nic neudělají. Jenže já jsem opravdu velmi velmi těžký alergik na včelí a vosí píchnutí, loni, když jsem omylem šlápla na včelu, jsem po týdnu skončila na infuzích a to mám při sobě vždy svůj pohotovostní balíček (efedrin, dithiaden a prednison) a po píchnutí týden denně mám uživat zyrtec. Nic nezabralo, noha fialová s černými žílami vypadala opravdu děsivě. Alergolog mě upozornil, že kdyby mě píchl takový sršeň, že si mám okamžitě zavolat sanitku a nechat se odvést na infuze rovnou, mohlo by to pro mě být hodně nebezpečné. To ve mě vyvolalo hrozný strach na tento hmyz. A proč jsem na těchto stránkách? Právě mi kolem počítače lítal sršeň o velikosti tužkové baterie, a potom mi někdo vyprávějte, že takový lítaj jenom v Africe nebo v Asii. Máme je i u Karlových Varů :) Bylo mi toho tvorečka sice líto, když jsem mu jí šlehla a pořád sebou mlel na zemi a koukal na mě těma svýma "krvavýma" očima, ale nebylo jiné východisko. Pokud je na tom někdo stejně jako já, tak vás upřímně lituji, protože je to opravdu hnus, taková alergie.

ano mohu potvrdit, sedím s notebookem na zahradě a taky tady lítá jeden hodně velkej. Alergik sice nejsem, ale vlastn kdo ví. Zkoušet to nebudu.

tak koukej kam šlapeš

já sem sakra silnej alergik na včely a to od roku 2001,do tý doby sem ničim netrpěl...ta alergie je tak silná,že i přes léky,kde jsou tablety,čípky,fenistil kapky a dokonce i tzv. epipen,což je injekce na bázi adrenalinu,což si píchám sám v případě píchnutí,končim na kapačkách ve špitále...zabíjim to a je mi to jedno a dokonce hledám nějakej jed,pře soused na chalupě mám 0,5m od našeho plotu úly a i přes písemný vyzvání,jak jeho,tak obce se nic nemění a to každoročně se vznese roj a usazují se u nás na zahradě....nejradši bych to polil benzínem a škrtl sirkou,lítaly by malý pochodně....omluvte mojí hrubost,přírodu miluju,ale nedivte se mi,de mi o život :-(

 

Tak si ty vole alergickej kup chalupu jinde!!Me umrel na dovoleny u Pastvinske prehrady kamarad.Bodla ho vosa,ani injekce kterou neustale nosil,a ani kapačky mu uz nepomohli!Ale kdyby jsi ho videl,jak dokazal holou rukou vylovit spadlou vcelu do piti,a pak ji s nehou pomohl prezit,tak se mozna zamyslis!!

Můj děda i tatínek chovali včely přes 100 let. Tatínek měl 35 včelstev, včelky byly pro něj vším. My jako děti si hrály na zahradě a když jsme nedělaly hluk, ani si nás nevšimly. Tatínek před 6 lety zemřel a od té doby začalo naše trápení se sousedem. Na pozemek, kde bývalo pole vysadil ovocné stromy. Od včelína to bylo 20 metrů a začal si stěžovat po všech možných úřadech, že je alergik a naše včely jej ohrožují na životě. Bratr, který se o včelky staral, to po roce vzdal a všechny včelstva...., ani se mi to nechce psát. Jsou to už dva roky a dodnes jsem se s prázdnou zahradou nesmířila. Někde jsem četla, že uhynou-li všechny včely na planetě, člověk je přežije o 2 roky. Vše souvisí se vším a člověk svůj život postavil nade vše. Všechno živé i ta vosa, sršeň má právo na život. Když necháme na pokoji my je, nechají oni nás.  No a nakonec, včelky už nemáme a sousedovi vadí naše 300 let staré, chráněné lípy.

 

Soused je patrně blbec - jakože u nás na něj "skoro" nenarazíte. Jestli je alergie jenom výmluva, je to trapné, v komentářích jsou ovšem zmíněny také příspěvky od lidí, kteří alergií na včelí, vosí atd. bodnutí trpí - a může to pro ně mít nepříjemné důsledky.

soused je zmrd

Prosím, kdo mi poradí, jak se zbavit vos na zahradě, děkuji

hlavně důsledně sbírat spadlé, nahnilé ovoce, teď toho dost dozrává a jahody, třešně jsou pro vosy dobrým zdrojem potravy.

Jsem silný alergik a astmatik, takže si asi dovedete představit, když se u mě v bytě na jaře objevila sršeň -
pravděpodobně asi královna a hledala nějaký úkryt k založení hnízda. Hodně rychle jsem ji vyhnal a domníval se, že se ji zbavil. Ne na dlouho. Ta potvůrka si našla útočiště asi 2m od okna ve spáře mezi panely ( žiju v paneláku ). Ze začátku jsem z toho měl obavu, taky kvůli svým dětem, později jsem se s tím smířil a dnes jsem rád ( tedy zatím ), že se k nám nastěhovala. Každoročně nás obtěžovaly mouchy a zdá se, že jim chutnaj, alespoň je od nich pokoj. Jedinou nevýhodu, že velice často létají do bytu, stačí jen na malou chvilku otevřít okno, ale jak jsem vysledoval, je to jen proto, že mají horší orientační smysl a je to proto, že nemohou hned po příletu s potravou hned najít vchod do svého hnízda. Je totiž dobře zamaskováno ( kdyby se tak nepletli, možná bych o jejich úkrytu dodnes nevěděl ). No prozatím spolu žijeme v symbióze, i přes mou alergii, a já se přes net o nich snažím dozvědět co nejvíc, abych věděl s kým mám tu čest. No hlavně že nejsou vtíraví a neútočí. S mou alergií nevím, nevím...

nevím kde vzal autor článku nahoře ty informace, ale myslím si, že jsou zcela bludné. Tak nejdříve : Včely zásadně umírají a ne chcípají. Za druhé Již malé dítě ví, že si včely sbírají med na zimu aby ji přežily. Tudíž i dělnice zimu přežívají. Potom si myslím, že u nás žije včela medonosná. A potom včela divoká, nebo lesní. Nejsem entomolog. Možná, že Medonosná je ta v úle, který udělal člověk. Ale kdy ta samá včela ulétne do přírody tak je z ní včela divoká/lesní/.

No dále bych chtěl autora opravit v  tom, že na zimu vymírají určite vosy, včetněkrálovny.A na jaře zakládají nová hnízda mladé loňské samičky, které přezimují.

Existují také Vosy velké, které také mají nějaké žíhadlo. Ale jsou velice málo útočné. I když vypadají dosti hrozivě. Plno lidí si je plete se sršni. Vosa velká se opravdu často plete a vlétne omylem do okna. Často po setmění ji naláká osvětlené okno. Pak stačí ji příklopit sklenicí, vosu si prohlédnout a buď ji vyhodit z okna/tady je nebezpečí, že se vrátí/ a nebo počkat do rána a pak ji pustit na sluníčko. Nesmíme ale zapomenout zajistit přístup vzduchu do sklenice. Nebo se udusí.

Jsem přesvědčen o tom, že vosy a sršni jsou velmi zajímavý hmyz a z vlastní iniciativy neutočí .Ziví se , pro nás obtížným hmyzem. 

 

Také bych rád věděl, kde vzal autor ty informace. Zřejmě si je vycucal z prstu
a neráčil to ani po dvou letech opravit. Navíc - chováme včelu medonosnou a
ne včelu obecnou.

Tak to tak čtu a mám z toho docela špatý pocit. Vosy, sršni a možná i včely všechno vadí. zastávám názor, že je to hmyz vcelku s dobrou inteligencí. Teda pokud se dá mluvit o inteligenci. Z mé zkušenosti když přilétne vosa tak ji nechám a ona po chvilce odlétne. Pokud by se mělo odstanit vše na co mají lidé alergiji tak by toho tady asi moc nezůstalo. Beru to jako že je to příroda, která tady byla o něco dříve než my a měli bychom ji respektovat. je možné mít na vše alergiji, na peří, na chlupy, na vosy, taky na třeba na kopřivy a podobně. Chtělo by to asi všechno vybetonovat a pryč z hnusnou přírodou.

To jiste, ale po popaleni koprivami se jen tezko umira, jako treba alergik na bodnuti srsnem.

Udivuje ma aký prízemný poľad na sršne, či osy a iný bodaví hmyz tu ľudia majú ( česť vínimkám) Začnem tým, že aj ja som mal dosť nepríjemný prvý kontakt so sršňom ale niečo ma aj naučil. Pri hubárčení som prechádzal pod strým stromom a nevšimol sim si, že sršne tam majú svoje hniezdo. Pri mojom nadšení som vykrýkol a chcel som sa chváliť kapitálnym nálezom ale urobil som hneď niekoľko chýb! 

1. nevšimol som si hniezdo

2. robyl som hluk

3. pri mojich rýchlich pohyboch som spôsobil veľké vybrácie v blízkosti hniezda

4. keď si na mňa sršeň sadol spanikáril som a snažil sa sršňa striasť!!! 

A najväčšia chyba - mal som na sebe parfum!!!

Treba si uvedomiť, že sršne sú dravci ale na ľudí neútočia! Ich žihadlo slúži predovšetkým na lov. Napadnutie sršňom je vo väčšine prípadov spôsobené tým, že im sám človek skrýži cestu napr. pohybuje sa v blízkosti hniezda, či iného predmetu ich záujmu kde to sršne pokladajú za potencionálnu hrozbu. Pri budnutí netreba robyť paniku aj keď je bodanie viacnásobné. Jed sršňa nie je ani z ďaleka tak toxický ako napríklad jed včiel. Napriek tomu odporúčam vyhľadať lekársku pomoc pre prípadnú alergickú reakciu (anafylaktický šok). 

SRŠNE SÚ CHRÁNENÉ A NEBEZPEČNÉ preto odstraňovnie ich hniezd nechajte na odborníkov!

Odstránenie hniezda... 

Hasiči by si mali vedieť poradiť s takýmto problémom prípadne by mali mať kontakty na firmy ktoré sa daným problémom zaoberajú.

(Toto by som radšej neskúšal ale je to "vraj" jedna z alternatív - Stačí nastriekať hasiacim prístrojom s obsahom CO2 na hniezdo a sršne následne chladom nebudú aktívne. Vtedy je možné hniezdo premiestniť napr. vo vreci niekde do prírody.) 

Najúčinnejšie však ostáva ( pokiaľ je to možné ) počkať do zimy kedy sú sršne neaktívne a hniezdo jednoducho vyniesť niekde, kde nebude nikomu vadiť. Všetci sršní robotníci na zimu umierajú a prežívajú iba kráľovny. Preto Vás prosím aby ste pred tým ako ich ľahkovážne vyhubíte porozmýšľali aj nad touto skutočnosťou.

Účelom mojich pár riadkov nebolo mudrovanie len som chcel aby ste pochopili, že stále je aj iné - neagresívne riešenie aj keď ste v nepríjemnej situácii.  

Vesele je, ze zjavne neviete, ze srsni (oplodnene maminky) na zimu hladaju utociste niekde pod zemou. Tym padom je hniezdo prazdne.
Dalsia vec je, ze na jar sa do hniezda nevracaju ale robia nove.
No a smutne je, ze Vasa gramatika je naozaj na zaplakanie, navrhujem pozriet si vybrane slova...

no jasně vosy, sršni a možná i včely maj větší inteligenci než mi lidi co?Úchilnej pohled na hmyz

to ze jsou chytrejsi nez ty je zcela evidentni.

:-D)))))))))))

Vybetonovat a pryč s tebou! ty k***te! Už tak máme málo přirody!

Kecy o chráněných sršních a jiné bláboly ekologistů - vzhůru na stromy!  Při každém zaregistrování, že sršni si dělají v domě hnízdo je vystříkám sprejem na hubení bodavého hmyzu. Za rok tak musím zakročit cca 2 x. Nechci riskovat napadení dětí. Běžte do hajzlu i s chráněnými sršni!

heeej ty jsi, ale dobre duty primitiv. jestli jsou tvoji mali zmrdi stejne duti jak ty, tak to se musite zplynovat

Ty jsi ale kokot asi nemáš děti že bliješ takový krákance

presne vole.. chci videt jak bys je mel porad rad kdyby ti nakej litaci zm.d postipal dite a mohlo by na to i umrit.. :-D ty mas v ty hlave nas..no a ne mozek..

ty si opradu magor

Dobrý den chtěla bych vědět kam se mám obrátit když mám na chalupě ve štítě hnízdo sršnů kdo by mi je pomohl  odstanit mám málé děti a dost to spěchá děkuji .

Sršne su riadne skurv**é živočichy

presne tak

Ještě před tím,než začnete sršně urážet,si uvědomte,jak jsou užitečné.Třeba jste někde slyšeli,že sršně požírají včely,ale to dělají jen ty asijské.Na slovensku žijí jen sršen obecná a žlutá,žlutá sršen je býložravá,obecná pojídá včely,ale v unesitelném množství.Jedna sršen usmrtí asi 10 včel za rok,což nic není,nebod v ule se narodí asi 15 včel za den,je jich v něm několik milionů a pokud sršen vleze až k ulu,včely ji usmrtí.Jinak jsou sršne velice užitečné,protože hubí mouchy i vosy a rozhodně si zaslouží náš obdiv namísto toho,aby jsme je sprostě uráželi.Budeme tedy na sršně hledět tak,jako by byli nedílnou součástí naší přírody,nebudeme ničit jejich hnízda umístěná v lese,nebudeme je rozšlapávat a nadávat na ně sprostě.Sice jim ublížit je horší než je urážet,ale pokud tu urážku napíšete na internet,ani nevíte,jak se to dotkne srdcí milovníků sršní,mezi které patřím i já,a oni zjistí,že sršně nikdo nemá rád a ti se slabším srdcem se po přečtení této urážky mohou přestat o sršně zajímat.Mě by to sice neodradilo,ale jsem ohleduplná k ostatním milovníkům sršní a snžím se takovým urážkám zabránit.Nechci,aby se to někdy opakovalo.

Už jen název stránky (škůdci.com) svědčí o charakteru tvůrce/tvůrců  a jejich antropocentrickém pohledu... A to, že třeba sršni jsou zařazení do škůdců, za to bych dotyčného pověsil za gule do průvanu! Ach jo, jen míň takových, jako jste vy...

aha si nákej milovník sršnů co?Sou to pěkný hovada a to že můžou zabít člověka to nikoho nezajímá hlavně aby byli chráněný co?

kůň tě taky může zabít :)

A ty si zas ňákej milovník lidí čeče.

Mám20měsíčního syna a sršně mi lítaj po zahradě protože mají v lese nejspíš hnízdo.Asi by mu jejich bodnutí fajn neudělalo.Dočetla jsem se že ted lítají jen oplozený samice a jak mám možnost zabiju ji.Jestli někdo chce si je chovat na zahradě jeho věc.Máme spoustu zvířat pro radost ne na maso protože je máme rádi a týrání tvrdě odsuzuju ale sršně a krysy nesnášim.

http://www.deveshop.cz/loxiran-s-300g
tento přípravek smíchejte s droždím (konzistence jako posypka na koláče) a dejte na místo ,kam nejčastěji létají.(droždí je potrava pro jejich larvy a přípravek se tak dostane až do hnízda)stačí napřed malé množství pro vyzkoušení.Opatrně v blízkosti včel.

(mravenci,sršni,včely-blanokřídlí)

ej raději bych ho nezabíjela protože kdesi psali že když zabijete jednoho vypouští ze sebe nejaké látky krteré přivolají ostatní sršně a to moc příjemné není

Protoze ses tupa nevzdelana p... Ja zas nesnasim lidi jako ty a taky je nezabijim.

co je nepřítelem sršňů? měla jsem ve štítu chaty sršní hnízdo, teď je celé rozmetané na kousíčky, odtrhané od stropu, jako rozkousané. jak se to mohlo stát???

 Pravděpodobně to už víte, nejspíš to bude kuna skalní.hnízdo bývá přes zimu prázdné.

To že sú sršne užitočné nikomu neberiem, dokonca s tým súhlasím. Ale zaujímalo by ma ako by ste reagovali na hniezdo sršňov v záhrade. Nemohol som ju ani pokosiť. Krovinorez aj motorová kosačka ich rozzúri do nepríčetnosti na vzdialenosť niekoľko sto metrov. Rovnako na mňa útočili aj keď som skúšal kosiť klasickou kosou aj keď je pravda, že až keď som sa dostal bližšie k hniezdu (asi tak na 3 metre).

Známy mal so sršňami zase iný problém. Zateplil rodinný dom a natiahol fasádu. O rok na to sa mu na jeseň pri silnom vetre odlúpil zo steny kus fasády veľký asi tak meter štvorcový. Pod fasádou mali postavené hniezdo sršne. Vyhrýzli celé dve tabule polystyrénu. Pod fasádu sa dostali spodnou stranou, ktorú ešte nemal obloženú. 

Aho, poradíte nám někdo prosím, nemáme vůbec žádné zkušenosti. Včera jsme našli na půdě vosí hnízdo, jsoou tym vosy přes zimu, můžeme ho shodit? Děkuji za radu.

fakt dobry

Vsichni co rikaj ze vosa nebo srsen je dulezitejsi nez lidskej zivot tak sou vypatlany.Ja nesnasim skoro vsechen hmyz a hlavne srsne a vosy.Venku mi nevadej ale jak mi ta havet vlitne do bytu tak to VRAZDIM.Natoz dybych byl alergik bejt tim typkem tak tomu sousedovi ty uly fakt podpalim

ja tě mít za souseda tak bys dříve chcipnul než byz podpalil ty úly nebyt včel tak sme davno vyhynuli ty mamrde.

Nemáš pravdu, člověk se bez včel obejde, i když se to lidově tvrdí opačně.

vosa je silná ale sršeň je silnejí hmyz ktereho poznam

TAK NÁM VČERA PO TERASE LEZLA SRŠEŇ OBROVSKÁ-VIETNAMSKÁ.
HLEDALA JSEM NA NETU,CO TO JE A PAK TOHLE.VŮBEC NETUŠÍM,JAK SE SEM DOSTALA.ČETLA JSEM,ŽE UŽ PO EVROPĚ ŘÁDÍ ALE NEVÍM JESTLI UŽ JE NĚKDO V ČR ZAREGISTROVAL.
UŽ JSTE JI VIDĚL NĚKDO?JE TO FAKT HUSTÝ A MÁM STRACH,ABY SE NEVRÁTILA S KÁMOŠKAMA.

Tak jsem úspešně zlikvidoval sršně. Víte jak? Poprvé v životě mě nezklamala laciná reklama. V Baumaxu totiž došel Biolit , tak jsem zvolil náhradní alternativu. Biolit stojí 200,-Kč 300 ml, já jsem koupil za 129,90 Kč v Intersparu RAID NA VOSY A SRŠNĚ 400 ml, asi 30 cm velká, asi 6cm průměr, vysoká, štíhlá a černá sprejpixla. Nejprve odsáli vysavačem hasiči celé hnízdo a ucpali vstup, asi odsáli hnízdo i s královnou, ale když odjeli, sršni lítaly dál, jako by se nechumelilo. Pár jich to odneslo poté, co se do místnůstky s hnízdem, nyní se zbylými sršni vystřelilo plynovkou s paralyzérem. To však asi každý nemá. Takže přišel na řadu RAID. Během třech hodin a třech postřiků bylo vymalováno. Stříká to krásným silným proudem , nastříkal jsem jim tedy všechny přístupové cesty a všechna místa , po kterých lezly. Ze vzdálenosti 4 metrů. Já vím, žádné velké hrdinství, ale účinnost překvapivá. Sršeň umřela při přímém postřiku do tří sekund. Při jemném orosení od RAIDU se převrátila na záda a dostala frenetické křeče, posléze byla zašlápnuta, aby se netrápila. Ty, které byly v hnízdě a nadýchaly se, tak lítaly zcela nekoordinovaně, stočené do U a prdelkou s bodcem dopředu , klesajíce a motajíce se , připomínajíc najednou malé neškodné chroustíky. Spray učínkuje po postřiku prý celých 24 hodin. Hnízdo je prázdné a poslední zbloudilá sršeň se motala rychlostí motýla. Ty, které odlétly, zahynuly v dálavách. Je smutné, že jsem musel celou jejich kolonii vyhubit, nicméně, sršně žerou maso, koušou. Kdyby se přemnožily, asi bych se jejich královnou nestal, ale pokud bych neutekl, stal bych se jejich potravou já. Je pravda, že ony neměly šanci proti chemii, je však pravdou i to, že já jsem neměl svobodnou volbu a musel jsem je zlikvidovat. Za rok vám sem napíšu, jestli se změnil a narostl počet housenek v mém okolí, pokud ano, pak bychom mohli začít pěstovat sršně, pokud ne, určitě bude jinde spousta štěrbin a škvír a jejich přirozený pud sebezáchovy se tedy bude také vyvíjet a ony si dají větší pozor při výběru místa pro hnízdo na kladení a
snášení. Přesto, že jsem je zlikvidoval bez výčitky a přesto, že bych to příště udělal zas, nemohu se zbavit dojmu a pocitu, že ty sršně mluvily, stěžovaly si a trpně, až pokorně, po ztrátě královny umíraly, a není mi z toho dobře ....

...a víš určitě, co znamená "freneticky"?To pochybuju.

Se zájmem jsem si přečetl stránku i některé příspěvky.
Vyhledat něco o Sršni mne přiměl včerejší zážitek.
Šli jsme s manželkou běhat do Klánovického lesa, na trasu, kterou pravidelně běháme. Asi po pěti kilometrech, na místě, kde přes cestu leží padlý kmen břízy, nás po jeho přeskočení napadl roj Sršní. Já dostal tak deset žihadel do rukou zad a boku. Manželka asi víc než dvakrát tolik, zadek, ruce, nohy a hlava. Měla jich asi pět zamotaných ve vlasech. Musel jsem zastavit a vymést jí je z vlasů. Sám jsem plešatý, a ukázala se další výhoda této skutečnosti.

Docela to bolelo. Překvapivě pár hodin po incidentu to bolelo víc než samotná bodnutí.

Volal jsem sanitu. Manželka je alergik, tak skončila s kapačkou na Bulovce na pozorování. Po pár hodinách ji zaléčenou poslali domů. V noci jsme oba moc nespali. Asi následkem jedu a také asi stresu.

Jako zážitek celkem výživný, ale klidně bych si tu zkušenost odpustil.

hlavně, že to relativně dobře dopadlo.

Víte, já jsem sem psal o tom Raidu za 129,90. Vy jste asi fofrovali moc rychle tři metry kolem jejich hnízda a nebo je někdo před vámi rozdráždil. Musím konstatovat, že můj zásah na sršně byl účinný, jak ti hasiči, tak Raid, nicméně já se nemohu zbavit těch myšlenek, že lidská převaha byla brutální. Nešlo to sice jinak, byly na frekventovaném místě, úl by se musel přemístit jen za cenu rozebrání střechy, na což nemám finance a musel bych ho zrušit (potřebný drevník), nicméně se stydím za to, co jsem jim udělal .... asi bych mluvil jinak, kdybych žihadlo dostal, nevím.

říkáš to nebyly sršně ale obyčejné vosy. Ono vosy se rozdráždí snadno a útočí přesně tak jak říkáš (taky se mi to stalo) dokonce se mi kusadlama zakousaly do tepláků a bodali a bodali mrchy. Sršňů nikdy tolik není. Nejdou tak jednoduše vydráždit a když tak útočí v malém množství.
ps: Ale ty vosy co útočí jsou ty největší z úlu a chrání ho, proto si někdo tyhle vosy může splést ze sršněm. ..... A taky ne nadarmo se říká že strach má velké oči.

Když tady čtu ty komentáře, tak bych řek, že podle vyjadřování některeých lidí jsou vosy inteligentnější. A měli byste pochopit, že vosy a tak chrání svoje teritorium stejně jako vy to vaše. Když vás štvou tak je přemístěte a pokud to nelze udělat zabijte, ale majitele prvního komentáře nebo toho, co by rád pálil úly bych poslal do ústavu pro psychopaty.

měli jsme v rodinném domě( dříve chalupa) sršní hnízdo na půdě , později se přemístili do starého stromu na návsi, je pravda, že není zrovna příjemné, když vám večer kolem svítidla bručí několik sršňů, ale nikdy nás nepoštípali - stačřilo zachovat klid , zhasnout a během chvíle vyletěli za jiným zdrojem světla ven. Mimino jsem venku vždycky nechávala spát v kočárku se síťkou. Respektovat příroda se dá. my jim asi taky nejsme příjemní...

Tento víkend jsme byli na výletě se skupinou - 12 lidí v Rabštejně n. Střelou. Při návratu z túry asi km před Rabštejnem stojí při cestě obrovská lípa. Několik lidí začalo objímat strom.Z něj se vyrojílo několik desítek sršňů. My vzali nohy na ramena a nic se nám nestalo, sršňům stačilo, že nás zahnali. Jeden starší kolega však usedl na lavičku pod stromem a nestačil utéct. Dostal 8 žihadel. Byl v šoku hlavně strachy a bolestí, v nemocnici dostal jen injekci Dithiadenu a ačkoliv je dost těžce nemocný, doufáme, že to přežije:-). Sršni byli asi nervozní z kolemjdoucích turisů a u stromu by asi mělo být varování.

Nesnáším bodavý hmyz, ale pokud mě neohrožuje tak mu neubližuju. Teď jsem ale v šoku a tak jsem hledala na internetu něco o sršních a nenašla jsem skoro nic. Je začátek října, venku zima, bydlíme na sídlišti v panelové džungli a ona si tu klidně naletí do bytu sršeň a začne poletovat kolem mé týden staré dcery. V prvém okamžiku jsem nevěřícně zírala, v druhém jsem začala histerčit a "odpinkla" dotyčný hmyz balíčkem vlhčených ubrousků na druhou stranu místnosti, kde sršeň omráčená spadla na zem a já ji naprosto hystericky umlátila tím balíčkem ubrousků. Nenapadlo mě, že ještě teď a tady by se mohl tenhle odporný hmyz objevit. Brrrr....

Moc bych si přála mít sršní nebo vosí hnízdo doma v bytě.Myslím samozřejmě opuštěné.Kdyby jste náhodou měli hnízdo,prosím,napište mi to.Zkusila jsem jednou zdánlivě opuštěné sršní hnízdo schodit z větve a odnesla jsem to dvěma zatraceně nepříjemnými sršními žihadly.To mě od sběru hnízd ale neodradilo.Kdyby někdo z vás náhodou měl hnízdo,moc bych si přála,aby mi ho daroval.A pokud nechcete dát,můžete mi ho i prodat, a to za kolik peněz budete chtít.Při svých výpravách do světa vos a sršní jsem si odnášela domů místo hnízda spíše oteklé štípance.Když mě tedy pobodaly ty sršně,uvědomila jsem si,že mě mohou i zabít,a tak mám svou poslední šanci - vás.Přála bych si mít to hnízdo doma,nebot má velkou přírodovědeckou hodnotu,já se zajímám o hmyz a navíc miluji přírodu.Hnízdo létajícího hmyzu je pro mne cennější než věc z bílého zlata.Dávám přednost hnízdu vos nebo sršní,ale vy mi můžete dát jakkékoli,třeba i včelí nebo od medovos.čekám na vaši odpověd.Děkuji.Je mi osm let.

Kdyby jsi měla zájem, spadlo nám jedno ze hnízdo ve stodole.. ale bohužel už není v celku.. rozbil se obal.. největší plástve jsou vcelku asi 4.. průměr hnízda je cca 40-50 cm
Já ho chtěl vyhodit, kdyžtak napiš na jaromir.st@seznam.cz
tady je fotogalerie:
http://www.acebook.com/album.php?aid=15422&id=100000056715774&l=1f795230fe

Mockrát Vám děkuji za to sršní hnízdo konečně jsem si splnila sen,přičemž jsem nedostala ani jedno žihadlo!!

však počkej ani jedno....te sežerou za živa.........kéž by ti rozpíchali tu prdel .-)

TY JSI ASI NEMOCNA ŽE???,.........až te pobodaji tak budeš mit potom hlavu jako "l a oči jako bart simpson....to je dneska mladež hruuuuuuza...jeti 8 let??, tak se jdi radši učit do školy :-)

Koupím výše jmenovanou Japonskou sršeň mandarinskou odrůdy vespa mandarinia z entomologické sbírkové krabice, s lokalitním štítkem i bez, cena dohodou. Prosím Vás, jestliže tuto sršeň máte ve sbírce, nebo znáte někoho, kdo ji má, prosím, informujte mě. Ráda ho zaplatím za libovolnou cenu a děkuji předem.

ja byl v lete u babicky a mel jsem v pokoji otevreny okno, kdyz jsem vesel vecer do pokoje tak jsem rosvitil a hnedka mi tam vletla srsen, ja se ji bal tak jsem poprosil dedu jestli ji nezabije. no nechtelo se mu ale musel, tak nakonec ji zabil. nemam rad srsne a hlavne ten jejich zvuk. chtel bych se zeptat jestli nekdo vi jak boly stipnuti od srse? on nedko rika ze to boly min jak od vosy ale ze to vice natece, a jinej zase rika ze od srsne to boly mnohem a mnohem vic... tak ja vubec nevim

zrovna v úterý v noci mě sršen štípla... měla jsem přes noc zavřené okno takže se tam zřejmě dostala přes den... v půl 5 ráno mě probudil bzukot ohnala jsem se rukou přes obličej a štípla mě do ruky (u loktu)... dost to bolelo a měla jsem to trochu nateklé tak jsem si na to dala octový obklad přes noc a ráno to bylo v pohodě... šla jsem do školy a přes den se to zhoršilo.. doma jsem si na to dala znovu obklad ale nepomáhlo to... další den jsem měla ruku strašně nateklou šla jsem do školy a učitelka mě poslal k doktorovi... namazal mi to smradlavou mastí a obvázal...musím to nechat 48 hodin a pak to mohu sundat (to je zítra) otok by měl do té doby zmizet...dal mi ještě prášky na alergické reakce (budu brát 5 dní) řekla bych že se mi to o moc nezlepšilo... mám nateklé už i zápěstí a s rukou nemůžu moc hýbat:( zřejmě zítra doktora navšívím zas:(

bodla mne včera večer, bolí to jako čert, celou noc, teď je to dobrý, nezůstal ani otok, jen nepříjemná vzpomínka, hodně nepříjemná - jako z hororu-nálet roje na moje okna, hasiči o půlnoci..atd atd. :), tedčtu , že nejsou útočné..ale..hmm jsem je nějak podráždila asi..

zavrit te do hnizda a pak bys moh vypravet jak to boli. zabijet je jen kvuli tomu ze ti vadi jak bzuci, co ty ses clovece zac?

chci se zbavit sršní i jejich hnízda. kdo si je přijede odvést toho budou. Chalupu mám v Prokopově okr: Znojmo, 12km od Mor. Budějovic. cabel@volny.cz

Já mám skoro každý rok na chatě vosí hnízdo, ale pokaždé si pronajmu jinou firmu na likvidaci... ...Jedna firma totiž nevyjíždí dvakrát k jednomu člověku... Jako nejúčinnější firma se prokázala wasps is dead, jejíž logo zde přikládám a určitě ji doporučuji.

Comment Upload: 
rat.jpg

Wikipedie:Vajíčko sršně
[editovat] Význam

Přestože vyhledává nektar, není díky své nepočetnosti významným opylovačem. Její prospěšnost spočívá ve schopnosti požírat značné množství hmyzu, jehož výskyt v širším okolí hnízda znatelně potlačuje. Zřídka může napadat malá a oslabená včelstva, kde plení včelám zásoby medu, proto ji včelaři neradi vidí v blízkosti úlů a včelínů.

Sršní bodnutí je oproti jiným vosám znatelně bolestivější, protože její jed obsahuje větší množství acetylcholinu. Pro zdravého člověka není nebezpečné ani několikanásobné bodnutí, jsou ovšem zaznamenány případy úmrtí. Sršní jed je slabší než jed včelí. Na rozdíl od včel může sršeň své žihadlo použít opakovaně, neboť není opatřeno zpětnými háčky.

Nedoporučuje se přibližovat k sršnímu hnízdu na méně než 2 metry, při pomalém pohybu nesměřujícím k otvoru hnízda se může pozorovatel přiblížit i na 0,5 metru, pozorovatel by neměl bránit sršním ve výletu, dýchat směrem ke hnízdu a čímkoliv vibrovat.[4] Přítomnost člověka sršně nedráždí a přímo na něj neútočí, přesto bývá člověkem pronásledován
///Možná zabijete sršně,a kousne vás něco jiného a bude hůř.Se sršni se potkávám dlouho/ve své chatě/-zastavují se pravidelné na návštěvu:),a každý si jdeme po svém./zatím jem se obešla bez bodnutí.Mluvím na ně.Totiž i včely,i vosy,a zřejmě i sršni/(není li to kmen s agresivní matkou),dovedou dobře rozeznat tvory v prostředí.A do toho prostředí také patří.

Význam: Sedm bodnutí sršně usmrtí koně, tři jsou nebezpečná člověku, tak často vyprávějí lidové tradice. Ve skutečnosti je opak pravdou, člověk zabíjí sršně z pověry, strachu a neznalosti. Sršně nejsou agresivní, agresivní mohou být pouze v blízkosti hnízda, které se snaží bránit před ohrožením. Bodnutí od sršně je stejně bolestivé přibližně jako od vosy a nebezpečné může být pouze pro malé děti a starší nebo nemocné lidi. Živí se velmi často škodlivým hmyzem a tak jsou prospěšné. V některých Evropských státech je dokonce v Červených seznamech ohrožených druhů.
Přes některé špatné zkušenosti,které ovšem máme i s lidmi a nezabíjíme je proto,je třeba si uvědomit,že jsme spjati s přírodou a dost úzce a měli bychom se s ní snažit rozumně vycházet.Přimáčknu-li rukou v posteli vosu či včelu jak popisuje zdejší příspěvek dočkáme se stejné reakce,samozřejmě.Každý se brání proti útoku//i když z pohledu pána tvorstva to vypadá jinak.

Je vidět, že jsi ještě nezažil sršní bodnutí...

Protože bolí daleko víc než vosí. Sice to tolik neoteče,ale bolí to jako kráva. Protože mimo jiné sršeň má daleko širší a větší žihadlo. I když nemá tolik jedu, stejnak na tom není nic příjemného.

Ani bych nemluvila o bolesti.. všichni tady melou jak je vosa horší..asik prd mamču včera bodl..jeden bodanec do čela-- jak ma oteklý obličej to jsem dlouho neviděla.. a to už byla u doktorky na injekce..takže prd ví všichni..a to není mamča alergik..

no.. zrovna včera mě sršeň bodla, a mohu říct zlatá vosa ;o)...... Otok mám přes půlku stehna a bolelo to ještě dobých 5hodin po bodnutí

...Tak jsem byl vcera na sve drevenbe boude, co mam v lese. A nad vchodem dve srsni policajtky a v pravo asi 5 metru od vchodu leze za planku 5 vos :o( Jelikoz jsem alergik a byl jsem tam sam tak jsem pozdravil svuj Botnik a sel jsem na vlak :o/

Vim ze je srsen chranena a ze neni utocna, ale necham ji zlikvidovat... Jednak jsem alergik a druhak na tu boudu jezdi i male deti a hnizdo nad vchodem neni dobry. Jen par tydnu pockam co provedou s temi vosami :)

Někteří lidé jsou pro peníze schopni udělat cokoli. 10ti letý chlapec se nechal dvakrát bodnout sršní, kterou jsme našli přišlápnutou na chodníku. Dostal 500 kč a měl z těch peněz radost, i když mu to opravdu hodně oteklo.

Super stránky. Zrovna včera jsme jeli do lesa,kde nám teče výborná minerálka. Manžel šel se synem (2 roky) a já zůstala v autě s dětma- 8měsíců a 3 roky. Okýnka otevřený, dveře taky, a najednou kolen nás začaly lítat sršně. Měla jsem fakt strach, já ám z hmyzu fobii-vadí mi motýl, beruška, moucha, prostě vše co lítá, ale nedokážu to ani zabít. Bála jsem se že vlítne do auta, z malýho prostoru bude pomatenej a zaútočí. Navíc když jsem měla dvě malý děti...Opravdu mě hodně překvapilo, že nemají tolik jedu, jak by člověk předpokládal, vzhledem k jejich velikosti. No každopádně pro jistotu jsme hystericky zavřela okýnka, dveře apekli jsme se chvilku v autě :-)

LD50 nie je davka, po ktorej "živočich do, kterého je jed vpraven umírá", ale davka, po ktorej umiera 50% testovanych zivocichov...

Pane administrátore, byla bych moc ráda, kdyby jste to opravil: Sršeň se latinsky řekne vespa nebo vespa crabro, anglicky european hornet, německy hornisse a slovensky sršeň obyčajný

Vážení včelaři, Pokud chcete vyhodit staré plástve včely medonostné, budu moc ráda, když mi je darujete nebo prodáte. Velikou radost bych měla také z vosího či sršního hnízda. Hnízda totiž sbírám a jsou pro mne nesmírně cenná. Byla bych vám moc vděčná. Děkuji.

Napište mi, časem Vám dodám sršní hnízda

Dobrý den. Jelikož jste mi neuvedl email, napíšu Vám přímo tady. Mám velikou radost, že jste mi nabídl sršní hnízda. Mohu se zeptat na množství? Můžete mi prosím sdělit Váš email? Nejlépe zde. Ihned bych Vás kontaktovala a předem moc děkuji za nabídku.

Na chalupě mám sršní hnízdo. Hledám někoho kdo si ho odnese.
Prokopov okr: Znojmo, 12km od Moravských Budějovic.
cabel@volny.cz

Asi vás všechny zklamu, ale tohle nejsou žádné sršně! Jsou to obří vosy, evropské a asijské, a ne sršně. Pravá sršeň je také takhle velká, ale je tlustá, černá a úplně celá chlupatá.

tvoje žena je dole chlupata .-)

:-D :-D :-D :-D

Nechápu, jak nějaký blbec může napsat, že tohle nejsou sršně. Vše, co je v článku, je pravdivé a na fotkach jsou také pravé sršně. Sršně nejsou chlupaté, jak tu někdo zmínil. To jsou čmeláci a to už mluvíme zas o něčem uplně jiném. Tohle jsou 100% pravé sršně mandarinské a obecné!

sršen je celá chlupatá a nahnědla ted mi tady lezla po stole a myslim že holka je docela odolná zabil jsem jí na počtvrtý baseballovou pálkou protože knižek m bylo líto:)

To je zajímavý,člověka zabije klidně jedna rána(tou pálkou) ale sršně čtyrmi? To jsi po ní jentak přejížděl ne? :DD

Ale nezdá se to...sršeň vydrží řekl bych víc než člověk ...a to i v jejich velikosti, kdyby měli sršně "lidskou velikost" i samopal by byl málo :-)

VOSANENI ŠKŮDCE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Máte pravdu, vosa není škůdce. Ale příště to pište s trochou gramatiky a rozumu.

pro někoho vosa je škůdce ale pro někoho třeba kdo má ni alergii (já to nejsem)tak si myslí že je vosa škůdce ale pro mě není !!!:-)

Vosa v podstatě škůdce není, neboď hubí škodlivé housenky a jiný hmyz, se kterým by naše úroda těžko někam dospěla. Sršně pak jsou ještě užitečnější, viz můj článek Sršně a jejich užitečnost. Ale pravdu máte v tom, že pro alergiky škůdcem je.

Jasně, vosa tak šíleně užitečná a žere jen ten obtížný hmyz ... tak proč mám od vos ožrané ovoce na stromech!!!! Že okusují to co spadne na zem OK, ale okusujou ovoce přímo na stromech a to pad hnije nebo padá. A při tom množství co se jich za posledních pár let vyskytuje je rozhodně nepovažuju za něco užitečného !!!! Nadělají více škody než užitku !!! A PROTO JE VOSA JEDNOZNAČNĚ ŠKŮDCE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taky žereš krávy, prasata,ovoce.atd....... a považuju tě za škůdce??? NE! Protože se jak ta včela něčím živit musíš! A o té přemnoženosti taky jsme přemnožení a chodí tu snad nějací obři a vypalujou a ničí nám obydlí???? NE!!! tak ze nejprve zamysli a pak mluv

No ty si dobrý debil... Ano, žere krávy, ale ty chováme aby sme je žrali... pokud vím, tak vosy nepěstujou stromy, aby je ohryzávaly... Kdyby vosy měly nějáký zdroj obživy, o který se starají samy a my jim to vyžírali, tak prosím - můžeš člověka označit za škůdce.

Největší a jediný škůdce v přírodě je ČLOVĚK. Pro tuto planetu je zbytečný - řekněte jediný důvod, proč by tu měl být. Že vynalezl umění? Lásku? A to planetě/přírodě pomůže k čemu?? Příroda je dokonale fungující stroj, který už několikrát ukázal, že i přes totální zničení si cestu vždy najde a nepotřebuje pomoci od něčeho tak tupého jako je člověk - viz. Černobil, kam se příroda vrátila i přes ozáření, jenž je člověku životu nebezpečné.

Kdo nebo co je na téhle stránce škůdce?
I když je člověk alergik, dokud - z pohledu hmyzu - neškodí, nic se mu nestane. Kdo si dává pozor, toho nic nebodne. Hmyz zde uvedený nic nepoškozuje, jen svou přítomností, svou existencí, omezuje člověka. Proto vosám, sršním a včelám nadáváte do škůdců? Pak jste ubožáci.

to může tvrdit jen člověk z paneláku

Souhlasím, toto může napsat jen člověk z města (paneláku).Sršen je velmi nebezpečný a otravný hmyz!!!!!!

Tak já rozhodně nejsem člověk z města (paneláku) a můžu říct, že vosa ani sršeň rozhodně nebezpeční nejsou. Nejsou útoční, bodnou vás prakticky pouze ve dvou případech - pokud je zmáčknete (to se může stát i omylem - nepozorností), nebo pokud jim budete například házet šutry do hnízda (osobní zkušenost). Ve druhém případě vosy vylítnou, vrazí vám pár žihadel a když se dáte na ústup, nechají vás být. Jinak to že létají kolem a bzučí není nijak nebezpečný a pokud se člověk nezačne chovat jako blbec, nic mu nehrozí.
A hlavně je dobré mít na paměti - žihadlo nezpůsobuje konec světa - nebuďte podělaní.

Seš taky otravný a né moc inteligentní, tak se přestaň chovat ja hovado a zamysli se nad sebou!!!

Ty jsi tedy inteligent - v čem je nebezpečný? Maximálně tak pro alergika, ale ten by si měl uvědomit, že žije s jistou nemocí/poruchou a dle toho také přistupovat - nosit léky.
Sršeň a ani vosa, natož včela není útočný, který by naháněl alergiky, aby jim pro jeho radost zatopil (toto dělá jen člověk - vir přírody). Pokud je necháš být, a nebudeš se zbytečně ohánět nechají Tě - pokud zpanikaříš a začneš po něm mávat, začne se pochopitlně brátit a jednu Ti uštědří.

Bude-li tvé nevhodné chování v blízkosti hnízda máš průser - při vpíchnutí se začne vypouštět feromon, který oznamuje ostatní útok, což je krásně vyburcuje a pak Tě už zachrání jen voda ve spojení s potápěním - no není ta příroda nádherná?

Přesně tak, každých 20 minut na planetě vyhyne jeden živočišný druh.
Představte si situaci, že přijde nemoc, která je 100x horší než mor a lék měl třeba hmyz, který byl vyhuben. A šup, máme tu redukci obyvatel třeba na 10%.
Člověk by se neměl nutně všude roztahovat, ale měl by respektovat přírodu re které vzešel. Jenže na to je na světě moc pitomců.

Seču trávník na zahradě a píchne mne sršeň. Rozumím tomu, že sršni brání své živobytí, ale já taky jen bráním svou zahradu a životy svých milých, takže na zahradě jsou škůdci jednoznačně a nezvratně sršni!

mas recht vyhubit do jednoho !!!!!!!!!!

Spíš vyhubit lidi jako ty. Protože takoví blbci jsou daleko nebezpečnější.

Áno, srše'n je škůdce :D:D
Ale to že si pán jede sekačkou a bortí všechno kolem sebe, to je správné :D...GRATULUJU :D
Když vám divočák rozryje zahrádku, vás to nenaštve!?
Trošku egocentrismus.

Všichni jste tady strašně chytrý. Sršeň je opravdu relativně neškodná, její jed je slabší než u vosy. Sršeň je skutečně do určité míry užitečná. Náš druh sršně opravdu spontánně nenapadá, narozdíl od některých asijských druhů. Jenže, když vás bodne, není to vůbec nic příjemného, zvláště pokud jste alergici. U malých dětí to taky není to "pravý ořechový". Ovšem už není pravda, že pokud si jich nevšímáte, můžete zůstat v klidu. Pokud alergik sršeň někde nevědomky přimáčkne, může ho to klidně stát život!!! Tak si to uvědomte a laskavě přestaňte blbnout (všichni)!

Dnes jsem byl po delší době na zahrádce a objevil jsem sršní hnízdo. Osobně sršně rád nemám, vlastně se jich bojím a to hlavně z fámy, že jejich bodnutí je velmi nebezpečné (fáma proto, že u každého člověka se bodnutí projevuje jinak, tak jak u včely nebo vosy. Jednoho to zabije, druhému to neudělá nic a může i nemusí být alergik.) Další věc je jejich šílená velikost!!! Štítím se obrovských a silně bzučících hmyzů. Bohužel sršen patří mezi ně. Zabydleli se ve kmeni jabloně, která je asi 2 metry od chodníčku, po kterém chodíme. Nevíme co s nimi, počkat na zimu a doufat, že se nikomu nic nestane a pak to tam "vypláchnout" nebo to řešit rovnou...Je mi ale líto jak se lidé chovají k včelám nebo sršním. Jediný hmyz, který mě v životě píchnul byla vosa a to myslím několikrát. Včelky se nebojím, ta zase ráda vždycky odletí když zjistím, že nejsem z pylu:D A sršeň si naštěstí na mě nikdy nesedl, jinak bych asi omdlel:D Ale vody jsou neskutečně tupý hmyz...dotěrný,bodavý a agresivní.

Lidi, Vy co by jste pálili celé úly s včelami apod...jste ubožáci. Já jsem taky alergik, ale k včelám mám velkou úctu proto, jak jsou pro nás užitečné a sršni? Když je nebudete provokovat a vyhýbat se jim obloukem, pokud je nemáte rádi...nic Vám neudělají. Když víte že na zahradě něco takového máte, stačí se i dívat kam si sedám například.

Jooo vosy, ty už tak užitečné nejsou...

Dobrý den,

na toto musím reagovat, protože je to krásně vystiženo. Plně souhlasím a děkuji za přízpěvek. To že je někdo alergik je sice věc nemilá, ale za to včely nebo vosy nemohou.

MN

Tupej si hlavne ty! Vosa je podle tebe skodna jenom proto ze te nekolikrat stipla. Neznamena ze kdyz si na tebe sedne, ze te chce hned pichnout, vole! Kdybys nebyl takovej zmatkar a neohanel se, tak te nepichne ani nahodou. A vetsinou nezautoci ani kdyz se ohanis, spis uleti. Mne pichla jen kdyz sem ji nechtene primacknul rukou ke stolu.

Sršni jsou prý chránění a nevím jestli vosy také ale jsou užitečné oba druhy protože likvidují hnusnej hmyz A ne málo vosy ve dne a sršni večer. Sláva jim, odpornou můru Lišaja smrtihlava rozebrali za tři dny na kousky a domů s ní. nezabíjet je se pozorně dívat. Po sršni se neohánět v nebezpečí vypustí svolávací feromon a a poměr sil se rázem změní. Takže v klidu jinak nic neudělá.

Každý tvor v přírodě má své místo. Kdyby nebyl, příroda si nějak poradí, ale do té doby, je těchto tvorů třeba pro rovnováhu.

jo tak vosa není nebezpečná? nevadí, akorát na její píchnutí zemřela moje babička, ale anó, udělejme si z nich třeba domácí mazlíčky. netvrdím, že je škůdce, ale tvrdim, že s každým rokem jsou čím dál víc útočnější a pro každého druhého alergika můžou být i smrtelné. kreténi :)

"Každým rokem jsou víc útočnější"... haha Ty máš nějaký měřítko útočnosti, nebo co? Nebo to souvisí s politickým vývojem...? :-)) Vzpamatuj se, poseroutko!

až se budeš po jednom takovém malém štípnutí dusit a čekat jestli to záchranka stihne nebo ne tak pak se z tebe stane poseroutka a to ti můžu garantovat pitomče

Když je někdo alergik, tak s tím prostě musí počítat, nosit sebou léky a být pozorný. Často tábořím u řeky, pár metrů od sršního hnízda a nemám s nimi nejmenší problémy. Je to užitečný, hezký a velice inteligentní hmyz.

Joják

Naprostý souhlas - tento týden jsme byli na Surival u Třeboňska - komárů a hovad že by ses nedopočítal. Nocleh jsme dali kousek od sršního hnízda a vychrápali se bez vehementnějšího obtěžování - sršni jakožto "predátoři" se postarali o klid.

a nesou nedostatečné dědičné geny po svých předcích. Proto by měli být izolováni a eliminováni, aby nedocházelo k rozmnožování v jejich řadách (v zájmu zachování zdravého genofondu populace) Navíc, i sociální hmyz žijící v koloniích je pro nás v podstatě užitečnější než tito nemocní jedinci, neschopni přežití v přírodě mimo urbanizované zóny

Tak tento názor je čistý fašismus. Jak byste chtěl "izolovat a eliminovat" alergiky? A že jich je velké procento. Stavěl byste pro ně koncentráky s plynovými komorami, sterilizoval, nebo je rovnou střílel? Mimo to, ta vaše hypotéza je nesmyslná. Člověk je stále více odtržen od přírody, což se projevuje i jeho nesnášenlivostí a strachem z ostatních živočichů a potřebou je zabíjet na potkání (viz vosy), používá k tomu chemii, která se vrací do potravního řetězce a plodí další alergie, prostě začarovaný kruh. Modlete se ať vy, nebo vaše dítě nechytí nějakou alergii, musel byste se (ho) nechat v důsledku svého přesvědčení také "eliminovat".

Tak poseroutko?Kdybys na to byl alergickej tak bys tohle asi nepsal.Mě když píchla vosa tak jsem měly štěstí že mě nezačly otýkat dýchací cesty.

Záleží koho píchne s kam píchne. Pravdu mají všichni, je i není nebezpečná to dá rozum. Pro alergika a každého, koho píchne například do krku, nebezpečná je, pro ostatní není. Kromě toho neútočí na člověka jako lvice na zebru denně. Takže o nějaké nebezpečnosti, bych ani nemluvil.

Ahoj já jsem alergik a nechci ze sebe dělat žádnou chudinku ale věřte mi že když Vám natče celý tělo tak to není moc příjmený .A taky u sebe nosit furt injekci já proti vosám nic nemám ale jsem na bě alergická.

Panecku, to je neco... pred chvili me moje trileta dcera rika, ze v kuchyni je moucha, tak tam jdu a nestacim se divit, jake mela stesti! Protoze na okenním parapetu sedel srsen. Tak jsem se koukla na net, co by se stalo, kdyby ji stipnul.. a nestacim se divit tady tem komentarum...dnes uz lidi nevi, co by z nudy delali. Dam Vam radu, jdete makat, nebudete se nudit a zabivat se tim, jestli je vosa skudce nebo ne!! A navic, kdyz Vas takova vosa stipne a zjistite, ze na zahrade mate treba vosi hnizdo, budete mit dost penez na jeho likvidaci, ha !!!

Včera jsme zjistili hnízdi sršánů v udírně okolo které chodíme pravidelně několikrát denně.
Nejdříve jsme byli jako pozorovatelé a koukali jsme jak žijí potvory barevné. Seděli jsme blízko(cca 2m) hnízda a nenapadli nás jen občas nás některý trefil v letu.
Ted už je chytáme na štávu s octem, ale zatím se nám nedaří.

A ze tam sedel to znamena co? Ze automaticky zautoci? Blbko tebe svazat a hodit do jejich hnizda. Lidi jako ty jsou skudci!

Tak ona se bála kvůli tomu, že tam měla malou holčičku ;)...Nevíš kdy do ní mohla neopatrně šťouchnout a sršní bodnutí celkem bolí, natož malou holku ;)...

a od tří let by věděla, že od takovýchto "much" se musí držet dál)) Btw, ve třech letech dítě snad již rozdíl alespoň mezi mouchou a vosou pozná, no ni?

ti voso- sršňomilci, které dotyčná vidí coby rozjívence z nudy a nicnedělání, naopak nejsou tak až neskutečně odtrženi od normálního života jako ona; dělat událost z toho, že mi jeden sršeň přistál na parapetu (sic!), je opravdu k smíchu; dokonce ani tříleté dceři by se po sršním bodnutí nic tak strašného (pokud není alergická na vosí/včelí jed) nestalo, nejsou zas tak daleko doby, kdy spíš bylo míň dětí, které k nějakému tomu bodnutí velmi záhy nepřišly...;

každý rok, když jsem venku, zažiju hodněkrát, že do místnosti vletí sršeň (o vosách ani nemluvě), doteďka jsem netušil, že je to vlastně takové drama, takže místo abych si užil adrenalinové dobrodružství, prostě vezmu k tomu připravený plastový kelímek+tuhý papír, sršně bez problémů odchytím a vypustím z okna (s vosama netřeba dělat nic, během pár desítek vteřin se zorientují, najdou otevřené okno a samy odletí, tohoto intelektuálního výkonu sršeň a včela nejsou schopni, tak musí nastoupit kelímek...);

vosa na zahradě mě už štípla (při neopatrném sběru spadaného ovoce) - naprosto žádné drama, a že bych kvůli tomu měl likvidovat vosí hnízdo, tak taková pitomost mně opravdu vůbec nepřišla na mysl; mimochodem jednou mě vosa bodla i přimo do pusy - opět moje chyba /poletovalo jich víc kolem, měl jsem si dát pozor/ a opět žádné drama /jím distingovaně, takže si necpu rychle jídlo až do krku/ - ani následkem této příhody jsem nepojal tak zhůvěřilou myšlenku, že bych měl likvidovat veškerá vosí hnízda v dosahu...-
stačí se chovat normálně, tj. trochu zbystřit pozornost, když vidím, že se kolem motá víc vos; na rozdíl od nervóznějších včel jsou sršně takový až čmeláčí dobráci, ale ani vosy nejsou nějak agresivní - z ovoce se dají odhánět holejma rukama (dělám běžně), když někdy příliš otravují, protože se zajímají o konzumovanou potravu, stačí párkrát rukama důrazně zamáchat - vosy pochopí a odletí (opakovaně vyzkoušeno), jinak je hysterické rozmachování se a křepčení, když kolem hlavy začne bzučet vosa (sršeň) naprosto zbytečné a směšné (je to trochu na nervy, ale už jsem se naučil v takovém případě zavřít hubu, případně oči /pro uklidnění/, nehýbat se a počkat si, až mě hmyz obhlídne, zjistí, že na mně není nic zajímavýho /k jídlu/, a odletí...)

chápu alergiky - tedy ne jakékoliv alergiky - nějak mám z některých příspěvků pocit, že když má někdo jakoukoli alergii (klasicky pyl, prach, plíseň), musí mu vadit i vosí bodnutí (nesmysl); chápu i likvidaci hnízd kvůli stavebním zásahům, případně kvůli devastaci staveb, ale všichni ostatní už to se svou nadutou nadřazeností a ignorací vůči zbytečkům přirozeného přírodního prostředí přehánějí - to jako chcete zlikvidovat všechno, co vám jakkoliv překáží, vadí, případně vás i jen minimálně ohrožuje??, ach jo, trošku se hoďte do normálu...;
nejde zdaleka jen o to, jak je který druh "užitečný" (to stejně nejsme schopni dostatečně správně vyhodnotit), kouknout se občas na vosu nebo i sršně je prostě radost, potěšení... a dokonce i když se mi na vose a spol. nic nelíbí, radost bych snad měl mít už jen z toho, že ještě jako (dost nápadná) součást přírody vůbec existují, pokud začnou mizel i vosy a sršni, bude to znamení další devastace našeho okolí...

(docela taky nechápu, proč jako má být standard, že ve městě se včely, vosy, a dokonce chránění sršni musí automaticky likvidovat - proč by měl sršeň ve měste vadit víc než na venkově?, snad jen proto, že je tam víc lidí, co jsou z něj naprosto vedle, jenže koukám, že nějak takových přibývá už i na venkově...)

..když k němu přiletěla vosa a on sebejistě tvrdil..."musíš jí nechat být, ona odletí..asi po deseti vteřinách bzučení před obličejem mu přistála na puse tak se ohnal a začal prskat :D Jinak s kritikou té hysterky pochopitelně souhlasím. Na druhou stranu, také by se mi příliš nelíbilo mé tříleté dítě v jedné místnosti se sršněm. Přeci jen - respekt z nich jde

Akorát sršeň je mírumilovná a člověka nenapadne, jestli jí tedy k tomu nějak člověk přímo nedonutí..
Například pokoušení jí zašlápnout, nebo jí zaplácnout.
Taktéž to je i s vosou..
A ten kdo píše, že vosa, nebo sršen´je škůdce, tak je akorát nevzdělaný pitomec, který neví, že tito skvělí dravci jsou doopravdy v přírodě důležitý a bez nich by jsme měli denně doma o 30much více.
Ke všemu vám dám radu je lepší nijak (schválně) nezašlapovat atd. vosy a sršně, i kdyby byli doma... Normalně je seberte do něčeho a okamžitě je vypuste..
Kdyby viděla jejich kolonie, jak zabijete jejich společníka, tak vám doopravdy moc vděčný nebudou a zapamatují si to, takže poté můžete ostatním správně říkat, že jsou agresivní, i když vůbec nejsou.

No nevím, zda si něco zapamatují, ale víme, co tím chtěl básník říci. :-)

půjde do pekla. Uvědomte si, že sršeň je náš největší a taky nejinteligentnější hmyz. K tomu přísně chráněný, jeho stavy se díky vystrašeným hlupákům neustále snižují.
Vždy se s nimi dá vyjít po dobrém. Já mám sršně ve střeše chaty. Obrovské hučící hnízdo, bude jich tam několik stovek. A úplně bez problémů. V oknech chaty mám sítě proti hmyzu, takže dovnitř nic nevletí. Když jsem venku, občas do mě nějaký nechtěně narazí za letu, hlavně když nese něco těžkého v kusadlech a nedokáže tak dobře manévrovat, ale nikdy mě nebodnul. A to se jim klidně přiblížím k hnízdu doslova na metr. Je neskutečně zajímavé sršně pozorovat při lovu. Obratně chytí a odnesou klidně i celou vosu, mouchu. Takže takové ty nářky, že sršně žerou ovoce, to je naprostý nesmysl, protože sršeň je masožravec. Když sedí na ovoci tak jen proto, aby tam chytala přilétající vosy a mouchy.
Samozřejmě to chce nedělat rychlé pohyby v blízkosti jejich hnízda, mlátit jim do hnízda, a podobně, to se potom brání. Když mi sršeň vletí do bytu, taky nezmatkuji. Počkám až někam sedne, potom se pomalu přiblížím s průhlednou krabičkou od audiokazety, tam sršeň vleze, zacvaknu ji a potom ho vypustím z okna. Nebo otevřu okno rovnou a on vyletí.
A ještě vzkaz pro strašpytly, kteří se bojí sršního bodnutí. Nebojte se, sršeň není ani zdaleka tak jedovatý jak se traduje. Jeden známý je těžký cukrovkář, má alergie snad na všechno. Jal se vypalovat sršní hnízdo, i když mu ti sršni předtím nic nedělali (je to prostě blbec). Rozdráždil je, dostal 7 žihadel a v pohodě. Sice to bolelo, ale žádný odvoz na hřbitov se nekonal. A kdyby nebyl nesnášenlivý ignorant a nechal je v klidu žít, nestalo by se mu nic.

Míváme sršně pravidelně na zahradě a opravdu si lidí vůbec nevšímají. Jediné čeho se bojím, že sáhnu sršni rovnou na zadek, když bude vyhryzávat jablko. To vosy sice taky bezdůvodně neútočí, ale ke konci léta často hodně obtěžují.

Dobrá den, nemáte pravdu, když tvrdíte, že sršeň nejde na ovoce. Máme na zahradě jabloně a sršně dokážou na stromě vykousat jablka skoro jako člověk, jen ho nechají pověšené na stromě. Jinak pokud si jich nevšímám, nevšímají si ani mě. Máme na zahradě velké hnízdo vos v zemi. Nevadí jim, ani když kolem sekám sekačkou trávu.
S pozdravem
Jirka

Myslím si, že sršeň používá maso pro své larvy, ovšem dělnice potřebují cukry na energii pro sebe. Takže určitě žerou i ovoce. Každopádně jsou sršně i užitečné. Jedna zabije prý tisíc much denně! V hnízdě jich může být i tisíc, pokud vím. Copak jediný pavouk, nebo žába, uloví tolich much? Možná pták, ale pavouk těžko. I kdyby byl hmyz jako vosa a sršeň pouze škodlivý, má právo jako druh žít, podobně jako potkan. Co se týká nebezpečnosti a útočení, nejde o obtížný hmyz jako jsou třeba vosy. Určitě se sršně řídí různými instinkty, nebo zda jsem použil ten správný název. Tím chci říct, že v případě podráždění, zkřížení dráhy letu, mohou bodnout, ale také nemusí. Taktéž jsem sledoval hnízdo z blízkosti dvou metrů, nevšímaly si mne. Ostatně u vchodu mají dvě strážné, které v případě ohrožení hnízda volají na poplach. Je pravda, že jsou u nás chráněné, tuším po celé Evropě. Co se týká celé této stránky, proč byla použitá fotka sršně orientální namísto naší Vespa Crabro? Reáguji na fotku sršně úplně nahoře této stránky. Nadpis patří našemu druhu sršně-obecné.

Letos jsem se při sběru borůvek náhodou přiblížila (pouze přiblížila!) k vosímu hnízdu v zemi a než jsem stačila utéct, dostala jsem 4 žihadla - následoval anafylaktický šok, rychlá záchranka (které moc děkuji za profesionální zásah a pomoc) a pak 2 dny v nemocnici na kapačkách... Dosud jsem vůbec netušila, že mám na vosí jed silnou alergii, protože mě za celý dosavadní život vosa neštípla. Takže odteďka mám opravdu hodně velký respekt a i když chápu, že život a příroda jsou zkrátka rizikové podniky samy od sebe, těžko bych si už asi dnes na své zahradě nechala vosí hnízdo jen tak pro potěchu a z lásky k těm roztomilým a užitečným hmyzáčkům... Zkrátka jde o to, najít nějakou rovnováhu - nechat žít, ale zároveň chránit i svůj vlastní život a zdraví...

studuji vysokou školu, kde mame profesora vyučující předmět včelarství, on sám nás nabádá ať včelám, vosám ani sršňům neubližujeme, ale na druhou stranu říká, že už není tak uplne pravda ze by sršně měly být chráněni, jsou přemnožené (momentálně ubývá neskutečným způsobem včel - na zanesené nemoce, i jsou casto doslova napadeny utokem sršňů), taky už neni tak uplne pravda, co se o nich říká..............včely jsou ze všech nejútočnější (i když to slovo i on sám nerad používá) - prostě si chrání úl, vosy jsou sice otravné a více se vážou k lidskému obydlí, ale zase nejsou ve skutečnosti moc útočnbé takže stačí si jich nevšímat nebo lehce odehnat, ale sršně poslední dobou prý mají totální změnu chování....kdysi byly spíše plaché :D málokdy se přiblížily k lidem, maximálně když se v noci rozsvítilo v bytě tak vletěly za světlem, ale právě poslední dobou mají na svědomí více bodnutí než včely a vosy dohromady................já osobně se bojím i včel, vos a sršní ale v životě by mě nenapdlo je zabít, prostě nemám ráda ten moment tak co píchneš mě nebo ne :D a taky z velikosti sršní mám trochu respekt, i když je pravda ze když nekdy nechtene prislapnu či primacknu vosu a dobne mě tak ó tom ani nevim , ale je pravda, že až posledních par let se mi stává ze jdu a najednou mi kolem ucha zacne litat treba srsen, tak zrychlím, protože nechci kolem sebe mávat a provokovat ji, a ona je schopná za mnou letět dobrých 300 metrů než zalezu dovnitř do budovy, a opravdu mi lita proste kolem obliceje, takže už si lidi ocividne nebojí ba naopak, a to neni zrovna prijemne :-/

Všechny komentáře, co si tu pročítám jsou sice zajímavé, ale tak nějak se tu neustále honí příznivci a odpůrci jako v nějaké kovbojce...
Bydlíme na samotě uprostřed lesa v dřevěné chalupě, proto konfrontace s bodavým hmyzem nebývá vzácností, pokud jde o sršně, bohužel se k nám každé jaro s oblibou vracejí... Bohužel píšu hlavně proto, že se nám stěhují do krovů a různých zákoutí domu, což znamená, že je jejich likvidace vcelku nutná... Od odborníka jsme se dověděli, že při stavbě hnízda sršni vylučují určitou načernalou tekutinu a tak pak proniká do dřeva i do zdí a materiál naleptává, navíc specificky zapáchá a je velmi těžké se odéru zbavit...(něšťastně situované hnízdo Vám bez problémů během několika minut zlikviduje firma, popř. je možné si na webových stránkách likvidátorů opatřit např. Schwabex-sprej proti hmyzu do velikosti sršně)
S vosími hnízdy tento problém není, ovšem opět, pokud se nám usídlí na domečku, hnízda shazujeme... Ono totiž vysvětlit dětem (zejméně malým), že mají zachovat klid, nemáchat rukama, neskákat v přítomnosti hnízda, nehrát si tam s míčem a neprovokovat, je dost těžké...Holt je to tak, že i my lidé máme tak trochu právo si chránit svoje teritorium...

Prestahovali sme sa do domu s velkou zahradou s dost velkou neobyvanou plochou v susedstve a velku cast plotu sme opatrili divym vinicom. Ked narastol, zistili sme ze z hladiska srsnov a os to nebol dobry napad, kedze pravidelne v juli a zaciatkom augusta, ked vinic zreje, cely plot cez den temne huci, je to asi 2m vysoky vinic na dlzke cez 50 metrov. Odhadom sa v nom zivi aspon 500 os, par stovak vciel a logicky aj stovka srsnov, ktori tam lovia. Najprv som sa tejto armady dost bal, ale ako uz pisali aj ini, po case som zistil, ze srsne nas neotravuju vobec a lietaju pre potravu minimalne 3 m nad zemou a osy len obcas otravuju pri stolovani na terase. Spolu za 10 rokov bol len jediny pripad ustipnutia osou a aj to skor kvoli hladine alkoholu obete. Pritom okolo domu mame kazdorocne najmenej 3 velke srsnie hniezda a osie ani nespocitam. Zaujimave je, ze za 10 rokov sa moj panicky strach zo srsnov uplne stratil. A este jeden postreh, na jedno srsnie hniezdo v noci pripadaju dvaja strazcovia, ktori v okruhu asi 10 metrov lietaju skontrolovat zdroje svetla a hluku, ale su taki zblbnuti, ze mozete stat pol metra od nich a nevedia o vas. Najprv som ich striekal, lebo som sa ich panicky bal, pricom som zistil, ze vyskolenie dalsich dvoch zaberie asi tyzden, ale neskor som pochopil, ze ich mozete kludne ignorovat, dokonca aj ked vletia dovnutra.

Autor se v článku ptal na praktické zkušenosti s likvidací vosího / sršního hnízda.

Nejjednodušším způsobem je likvidace hasiči, problém ovšem je, že ti hnízdo zlikvidují pouze na veřejně přístupném prostranství, pokud ohrožuje hmyz životy a zdraví veřejnosti (jinak jedině po známosti).

Další možností je deratisační firma. Ta na místo přijede a hnízdo velmi rychle zlikviduje. Jedinou nevýhodou je cena - vlastní likvidace stojí cca 50 - 300 Kč (podle velikosti hnízda a použitých přípravků), likvidace firmou začíná na tisícikoruně (již jen dojezd, že).

Pokud se chce někdo sám pustit do likvidace sršního / vosího hnízda, bude potřebovat:

1. pevnou (dražší) malířskou kombinesu,
2. vysoké a pevné boty (pohorky, gumáky ...),
3. gumové rukavice ("pracovní", třeba černé, pevnější, ne kuchyňské, a už vůbec ne jednorázové vyšetřovací),
4. plynovou masku (jednak se nenadýchá výparů z použitých sprejů, jednak mu hmyz nedoštípá obličej),
5. jakýkoli sprej k likvidaci létajícího hmyzu (např. Biolit, speciální spreje přímo na hubení vos a sršní jsou výhodou, avšak jsou mnohem dražší),
6. igelitový pytel,
7. kus igelitu.

Postup je následující:

Oblečte si pevné kalhoty (např. ryfle) a bundu, blůzu, či mikinu a obujte si pevné boty (minimálně kotníkové). Po té si oblečte, přes základní oblečení, malířskou kombinesu (takovou tu bílou, jednorázovou, ale ne za padesát kachlí). Nasaďte si plynovou masku (koupíte v každém armyshopu od cca 80 Kč) a přetáhněte přes ní kapuci. Pečlivě se přesvědčte, zda kolem plynové masky není, sebemenší, otvor, kterým by se vám mohl hmyz dostat na kůži (je-li mezera pod bradou, omotejte si krk dostatečně velkým šátkem, třeba palestinou, a pak přetáhněte kapuci). Nasaďte si gumové rukavice a přetáhněte přes ně okraj kombinesy.

S sebou si vezměte minimálně 2 spreje typu biolit a kus igelitu. Přistupte k sršnímu hnízdu a pod jeho otvor položte igelit. Zkontrolujte, zda v zájmovém prostoru (půda...) jsou zavřena okna, světlíky, aby účinná látka ze spreje zbytečně nevyprchávala.

Do vstupu začněte intensivně stříkat likvidační sprej.

Použijete-li speciální sprej na likvidaci vos / sršňů, máte výhodu v tom, že účinkuje mnohem rychleji, a navíc, má zmražující efekt. Nevýhodou je cena - ta začíná na cca 100 Kč za kus a na likvidaci většího hnízda budete potřebovat 2 - 3 kusy. Použijete-li standardní biolit (na mouchy, moly...), mám vyzkoušeno, že to zabije i sršně, ale trvá to delší dobu.

Podle velikosti hnízda, doby, ve kterou deratisaci provádíte, bude z hnízda vypadávat postupně, na připravený igelit, větší, či menší, množství hynoucích dělnic. Z počátku uslyšíte ohromný hukot (u většího hnízda), sršni budou kolem vás létat, nalétávat vám na výdechový otvor masky ... zkrátka a dobře, bránit své obydlí, tomu se není co divit. Postupně budou hynout, padat k zemi.

Můžete si klidně dát dvacet minut pausu a počkat, až účinná látka vyhubí veškerý dostupný hmyz (i ten, co se do hnízda postupně vrací).

Vraťte se s igelitovým pytlem. Zbytek hnízda strhněte přímo do pytle (plástve s larvami), to, co z hnízda popadalo na zem, dejte do pytle rovněž. Pytel zavažte a dejte do popelnice, toť vše.

Obecný problém lidí, proč toto nechtějí sami udělat je, že je to pro většinu dosti nepříjemné - hukot a narážení bodavého hmyzu ne právě každému vyhovuje.

P. S. Dopředu říkám, že nehodlám reagovat na žádné výpady sršňomilů / sršňobijců. Nikde netvrdím, že se mají likvidovat všechna sršní hnízda, je to jenom ověřený způsob, jak na to, je-li toho třeba. Je mi úplně jedno, co si kdo o sršních myslí, či nemyslí, hnízdo je, čas od času, nutné, či vhodné, zlikvidovat.

Existuje možnost, jako zavolat ochranáře přídody, či někoho, kdo na ně sežene kontakt, třeba policii? Ochránci přijedou, hnízdo naloží a odvezou.

Jeli jsme s rodinou na chatu a měli jsme kousek od dveří sršní hnízdo. Dcera je alergik a já jsem taky, tak jsme zavolali hasiče. Nejdříve nechtěli přijet, ale když se dozvěděli, že jsme na to alergičtí, tak přijeli a hnízdo zlikvidovali. Hnízdo by jsme tam nechali, ale udělali si ho na špatném místě, no

Já jsem teda likvidoval sršní hnízdo jen jednou, oproti vosím a to nahý a s dlouhou dřevěnou tyčí. Ale je fakt, že hnízdo bylo teprve v počáteční výstavbě. Ideální je kontrolovat jednou za pár dní na jaře a počátkem léta místa, kde si hnízda stavějí, jako například půda a odstranit je dříve, než narostou. Zkušenost mám, že ho zkusí tak jednou, dvakrát obnovit a pak už si raději najdou jinou lokalitu. Já tedy zabil jen jednu sršně, bez chemie a jen tyčí a to královnu, bez ní nelze založit hnízdo nové. Přiznám se, že to jsem ještě nevěděl o jejich užitečnosti, dnes mne to mrzí a raději jsem měl hnízdo nechat, aby mi čistili zahradu od obtížného hmyzu...

Vy jste tady všichni chytrý jak rádia. Furt tady opakujete, že pokud si člověk hmyzu nevšímá, nemá se čeho bát (mimochodem zkuste to vysvětlit třeba malému dítěti nebo psovi). Když teda pomineme, že vosy a někdy i sršně jsou samy od sebe dost agresivní (vlastní zkušenost ze zahrádky, kde jste si kolikrát v létě nemohli ani na chvilku sednout a dát si kafe kvůli neustálým náletům vos), tak furt existuje riziko nechtěného a nevědomého přimáčknutí apod. Děda takhle dostal 3 sršní žihadla, když si oblékal bundu. Koho z vás by napadlo prohlížet rukávy? Kamarád zas dostal žihadlo, když se s ním sršeň srazila za letu. Co na tom, že to nebyla jeho vina?! Prostě dostal žihadlo a vyřízeno. Nikdo se ho na nic neptal. Přestože sršeň možná má ze všech hlavních zástupců blanokřídlých nejméně silný jed, její bodnutí je paradoxně asi nejbolestivější. Pokud jde o mě, klidně bych se bez toho obešel.

to je nesmysl. Kdyz je nekdo slepej, tak se pak nemuze divit. A navic asi i blbej. Srsen neni skudce, dokonce ani vosa neni skudce. Skudce je napriklad mandelinka bramborova. Bohuzel, vosy u nas uz nejsou, ale jeste loni jich par bylo a krasne mi zlikvidovali veskery hmyz, housenky, msice, co jsem mel na zelenine. Vosa nezere ovoce, ale jen prezrale. Do normalniho jablka, pokud neni shnile, tak se neprokouse. A srsen? Ted mi sem vlitla, rejpal sem do ni prstem a ani ji nenapadlo vysunout zihadlo. Srsne jsou opravdu mirumilovne a sezerou tolik hmuzu za den, ze neni treba zadnych postriku. Jo, ale kdyz je nekdo blbec, u vosiho hnizda si da koka kolu, sladky kolac a pak breci, ze ho napadly vosy.. panecku

Plně s Vámi souhlasím. Není do dodat :-)

Ono se Vám to řekne nevšímat si. Nevšímám si, malé děti už nemáme, ale máme 3. rokem na chatě hnízdo. Přes den to jde. Ale jakmile vevnitř rozsvítíme, začnou útočit a nalétávají na okna-připadám si jak v hororu-je to hodně nepříjemné. A to vchod do hnízda mají z druhé strany, kde se nesvítí. Tak nevím co jim vadí. Na WC musím jít do suterénu a z venku-pokud rozsvítíme venkovní světlo , tak ještě přidají a po nárazu do okna či světla odpadnou jako dolů přede dveře ale vzpamatují se a vylétnou nahoru. A tak jich je 10-20. Svítit nemůžeme a chodit 3. rok potmě po schodech je dost o "hubu" je nám přes 60a je to o úraz. Navíc jsme měli známého, ´kterého poštípalo 7 vos a než přijela záchranka(za 10 min tam byli) už ho nezachránili-dostal šok a bylo to. Do té doby neměl žádné potíže. Tak nač čekat. Jdu hledat firmu, která mi je zlikviduje-klidně to zaplatím.

a využil efektivní "babiččiny pasti" Seřízlá pet láhev se sladkou šťávou, zavěšená provázkem na ovocném stromku na zahradě či jinde okolo chaty..

Souhlasím

Pře, čí bodnutí bolí víc, je naprosto nesmyslné. Jed sršně je sice mnohem méně nebezpečný než jed vosy nebo dokonce včely, ale záleží taky na stáří každého jedince, protože složení jedu se mění s věkem hmyzu - jed starších kousků je mnohem víc toxický. Také záleží na tom, jak plný jedový váček má zrovna ten jedinec, který vás bodl a kolik jedu do ranky vniklo. Dalším důležitým faktorem je místo na vašem těle, které si vybral (blízkost žil, nervů) - všechny tyto faktory mohou ovlivnit míru bolestivosti a velikost otoku, takže každý člověk musí mít nutně jinou zkušenost. Mě osobně nejvíc bolelo bodnutí čmeláka ;-) Mimochodem, otok se dá velmi dobře eliminovat tím, že co nejříve po vpichu na místo připlácneme hroudu mokré hlíny nebo bláta a pak několikrát obklad vyměníme (potom, co zteplá). Sice to nikomu na kráse nepřidá, ale kupodivu to skutečně funguje a v přírodě je hlína vždy po ruce, na rozdíl od cibule nebo octa. Včela zanechává v kůži žihadlo - to je známá věc. Méně známé však už je to, že žihadlo se nesmí vytahovat stiskem prstů (tím se vymačká další jed přímo do rány), ale musí se ryhle seškrábnout! Tupou stranou nože, kreditkou, delším nehtem.

Zdravím, brzo mi bude 33.let jsem z vesnice,ještě mne ani jednou nebodla ani včela ani vosa ani sršeň,nezabíjím je,z ložnice jdu rovnou na balkón a jelikož jsem kuřačka tak si tam vždy zapalím o 3 metry dál mám každý rok sršní hnízdo a na opačné straně vosí většinou asi 4 metry vzdálené,balkón vede od jednoho konce domu až na druhý konec domu takže utéct se tam dá třeba před vosou,ale ne před sršněm,každý rok někdy i vícekrát za léto se mi stane,že si mě vybere sršeň při letu kolem což už vždycky předpokládám, okamžitě pouštím a o kousek odhodím cigaretu a nadechnu se a zadržím dech dále se ani nehnu,když už ji mám asi 3cm od nosu a to pokaždé snažím se nemít strach a zachovat klid někdy i zavřu oči dokud slyším bzučení tak je neotevřu,nevydechnu a nepohnu se trvá to asi skoro minutu nebo tak 30 vteřin dovedete si představit jak mi pokaždé je.. otrlá z toho nejsem a připadá mi to jako celá věčnost než odletí a vduchu si jen opakuji dokola vypadni už nebo tak něco, málem mě spíš trefí infarkt než žihadlo, když už je pryč a to pokaždé odletí bez bodnutí a já tak pořádně vydechnu a třepu se strachem cigaretu típnu a jdu dovnitř pokoje uklidnit se a další dny na balkón moc nechodím,než střepu ten zážitek... myslím,že otrlá jsem už ohledně nechutně velkých pavouků to mám teda o hodně víc historek,ale hlavně vím co dělat, při setkání se sršněm a problém nemám ! Zatím to funguje! Četla jsem to někde kdysi dávno..

Jste borec. Klobouk dolu.. Já takhle zatím reaguju jen na vosy.. Sršeň si mě takhle zblízka ještě neprohlížela. Jinak hnízdo sršní taky máme na zahradě kolikátý rok, vždycky si stoupnu tak na 1,5m od něj a pozoruju. Jsou krásný, vůbec si člověka nevšimnou, když je neohrožuje...a když letí, to je jak když letí vrtulník. Ty Vaše nálety ale nevííím, jestli bych ustála..:-)

Mírumilovná vosička přiletěla na ruku a bez jakékoliv reakce majitele ruky bodla. Schválně jsme nedělali jediný pohyb, aby se nevylekala, stejně okamžitě bodla. Ruka tři dny bolestivý otok. Takže tak!

Vosa vás může bodnout i z vašeho pohledu relativně bezdůvodně. Může ji dráždit i pach vašeho potu,případně parfému (nebo deodorantu). Hlavně je zde spousta zvláštních informací.Předně vosa není všežravec,ale hlavně se živí sladkými štávami z ovoce.Proto nás také tak často otravuje. Maso (hmyz atd.) je pouze pro masožravé larvy. Vosy nepřežívají zimu(jak je zde uvedeno),na podzim umirají ,až na oplozené samice(budoucí královny),které na jaře založí nové hnízdo. Skvělý je zde i návod na likvidaci obrovského 6metrového včelího hnízda-viděl jsem min. kolem stovky vosích hnízd (na půdách,staveních i v zemi), ale zatím ani jedno hnízdo divokých včel.Tady nejsme v Arizoně,nebo na Floridě,aby nás terorizovali zabijácké afrikanizované včely. Aby toho nabylo dost,jsou zde i dramatické fotky a odkazy na youtube: sršně mandarinské ,krerá se v Evropě vůbec nevyskytuje.

JEDINÝ A NEJVĚTŠÍ ŠKUDCE JSTE VY VŠICHNI (LIDI).

Největší škůdce na naší planetě je člověk. Kam šlápne, tam 100 let tráva neroste. Vymýšlí různé postřiky na hmyz, jedy na zvířata, chemikálie na přírodu. Měl by se nad sebou zamyslet, jedno píchnutí vosou ještě neznamená, že musím kvůli tomu zničit celý úl. Člověk je nepodarek přírody, ten by měl být zahuben jako první.

Mě by zajímalo, jestli byste takové chytré řeči měla, kdyby vás nebo vaše dítě napadlo několik takových hmyzáků a pak jsete z toho měli zdravotní problémy. To byste pak asi taky změnila názor.

Hmyz vás nikdy nenapadne pro nic za nic, pokud se pochopitelně nejedná o parazitické druhy. Sršeň musí pociťovat ohrožení sebe, či svého úlu, a panikařící člověk s máchajícíma rukama jim k tomu může dát podnět. Zkrátka, pokud byl někdo bodnut sršní, může si za to sám svou nepozorností. Věřte mi, že pro sršně je takové bodnutí rovněž nemilá záležitost. Zbytečně se tak připraví o chemické látky, které k vytvoření jedové substance potřebuje, a celé je to zkrátka zbytečná energetická náročnost, která není úlu nijak prospěšná, pokud jste se tedy zrovna nechystal "vypálit" sršní hnízdo ;)

Martine,zkus si pro začátek zopakovat vyjmenovaná slova.

Chtěla jsem se zeptat,nemáme vystopovane hnízdo, druhý rokem nám Sršni okupují zahradu, snedi komplet úrodu ze 4 ovocných stromů. To mi tolik nevadí ale jsou to nálety,že nás uplně izolují. Litaji do pití, vyloženě se perou s vosami i spolu na zemi. Než přejdu zahradu, tak jich tak deset přeskakuji. Nebodli nas,ale je to náročnější aby nic neudělali dětem a nevložil jim v noci do pokoje. Nevíte někdo jak je vystopovat odkud se berou?Každý si letal trochu jinam a zalitnou jsme je nikde blizko nevideli.a jak jim naší zahradu znepříjemnit? Loni jsme opravdu byli jejich zajatci uvnitř domu. Naštěstí bez fyzického kontaktu.ale to bylo opravdu jen náhoda,jednou mi dokonce vletl do boty a museli jsme permanentní vše hlídat.budu rada za rady a jestli někdo napíše,že jsou úžasni apod. rada si s nim vyměním v době srsnu bydlení. . .

Dobrý den, ono to asi nebude tak snadné. Na zahradě jsme byli také okupováni sršňi a v podvečer, když se rozsvítilo, jich tam létalo snad okolo 50. Je pravda, že nebyly agresivní, ale je to prostě nepříjemné. :-) Tak jsem sledoval, kam létají, všiml jsem si, že mají stejné "letové linky" a trasy. Nakonec jsem odsledoval, že nalétávají do dutiny starého ořechu, který byl cca 10 metrů od vchodu. Samotný ořech byl hned nad brankou, kde chodí děti. Nakonec jsme se rozhohli ho přes zimu pokácet. Ukázalo se, že je byl celý shnilý, vyžraný a dutý téměř k zemi, takže jak píší, že v hnízdě může být až 2000 jedinců, tak tady bylo spousta prostoru. Jenom říkám, že hnízdo může být kdekoliv, ale pokud jich máte plnou zahradu, bude asi někde hodně blízko, zkuste projít staré stromy, zda nemají dutiny, třeba to bude i váš případ. A třeba budou těsně za plotem u souseda :-)

Děkuji, tak budu stopovat. Jsme kousek od kaštanove aleje.Tak budu sledovat odkud litaji. Děkuji moc

Nevím o čem se tu přete? Co bylo dřív? Člověk nebo hmyz? Myslím,že příroda si dovede poradit. Každopádně si myslím,že v blízkosti člověka soužití se sršni,vosou a jiným hmyzem není zrovna ideální ani pro jednu stranu neboť obě strany se brání jak umí. Bohužel u hmyzu nevíte co ho zrovna naštve a jak bude reagovat. Já jsem dnes plela záhon s růžemi u babičky a vosy byly ukryté v zemi mezi plevelem. I přes rukavice jsem dostala 10 žihadel do ruk a nějaké do noh. Bolelo to hrozně cibule to zmírnila jen trochu. Udělalo se mi i špatně ale rozdýchala jsem to. I můj manžel docela srandista měl o mě obavy.Teď i po několika hodinách si připadám že jsem spadla do kopřiv a spíš se bolest stupňuje než ustupuje. Je to jako kdyby mi v těle pochodovaly tisíce jehliček a věřte,že bodají nemilosrdně. Jsem ráda,že nejsem alergik. Možná jsem tu už ani nemusela být!! Jedno vím jistě injekce mám vybrané doufám až do smrti. A věřte nikomu z vás zastánců tohoto druhu hmyzu to nepřeji i když možná by jste trochu vyměkli a svůj názor na blízké soužití troch zmírnili.

Nevím o čem se tu přete? Co bylo dřív? Člověk nebo hmyz? Myslím,že příroda si dovede poradit. Každopádně si myslím,že v blízkosti člověka soužití se sršni,vosou a jiným hmyzem není zrovna ideální ani pro jednu stranu neboť obě strany se brání jak umí. Bohužel u hmyzu nevíte co ho zrovna naštve a jak bude reagovat. Já jsem dnes plela záhon s růžemi u babičky a vosy byly ukryté v zemi mezi plevelem. I přes rukavice jsem dostala 10 žihadel do ruk a nějaké do noh. Bolelo to hrozně cibule to zmírnila jen trochu. Udělalo se mi i špatně ale rozdýchala jsem to. I můj manžel docela srandista měl o mě obavy.Teď i po několika hodinách si připadám že jsem spadla do kopřiv a spíš se bolest stupňuje než ustupuje. Je to jako kdyby mi v těle pochodovaly tisíce jehliček a věřte,že bodají nemilosrdně. Jsem ráda,že nejsem alergik. Možná jsem tu už ani nemusela být!! Jedno vím jistě injekce mám vybrané doufám až do smrti. A věřte nikomu z vás zastánců tohoto druhu hmyzu to nepřeji i když možná by jste trochu vyměkli a svůj názor na blízké soužití troch zmírnili.

Řekněte mi někdo protože na internetu se to nedá moc vyhledat. KDO ŽERE SRŠNĚ, KROM SAMOZŘEJMĚ ČLOVĚKA KTERÝ JE POUZE HUBÍ

Již 4 rokem na mé zahradě mám sršně ( hned nad dveřmi do boudy mezi prkny ) První rok jsme se jich hodně bali a přemýšleli nad likvidací. Nakonec jsme je nechali co z toho bude. ( Ze zvědavosti ) Výsledek je takový, že vody nechodí na naše ovoce ( třešne, borůvky) a dokonce zmizeli mšice, se kterými byl nemali problém, protože odmítáme chemii a babské rady moc nezabírají. Došel jsem k závěru, že Sršeň je příjemný pomocník, naše přítomnost mu nevadí, ani když chodíme do boudy a bouchame dveřmi od zahrady.

Již 4 rokem na mé zahradě mám sršně ( hned nad dveřmi do boudy mezi prkny ) První rok jsme se jich hodně bali a přemýšleli nad likvidací. Nakonec jsme je nechali co z toho bude. ( Ze zvědavosti ) Výsledek je takový, že vody nechodí na naše ovoce ( třešne, borůvky) a dokonce zmizeli mšice, se kterými byl nemali problém, protože odmítáme chemii a babské rady moc nezabírají. Došel jsem k závěru, že Sršeň je příjemný pomocník, naše přítomnost mu nevadí, ani když chodíme do boudy a bouchame dveřmi od zahrady.

Přidat komentář

Comment Upload
Můžete nahrát obrázek
Files must be less than 256 MB.
Allowed file types: gif jpg jpeg png.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.